مخالفت اوپک با درخواست ایران در جلسه اول تیر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، خبرگزاری رویترز از قول یک منبع آگاه در اوپک مدعی شد این سازمان احتمالا با درخواست ایران برای گنجاندن دستور کار جداگانه‌ای برای گفت و گو پیرامون حمایت از کشورهای عضو تحت تحریم مخالفت می کند.

احمد الکعبی نماینده امارات در هیات مدیره اوپک درخواست حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران را با شورای حقوقی این سازمان در میان گذاشته است.

کاظم پور اردبیلی در پی درخواست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از هیات عامل اوپک خواسته بود که موضوع تحریم ها را در دستور کار نشست اول تیر این سازمان در ژنو بگنجاند. اما بنا بر ادعای این منبع آگاه، شورای حقوقی با این استدلال که دستور کار نشست وزیران در ماه آینده نهایی شده و قابل تغییر نیست، درخواست ایران را رد کرده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران 10 خرداد در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای اوپک، خواستار گنجاندن دستورکار جداگانه‌ای در کنفرانس آتی اوپک تحت عنوان حمایت اجلاس وزیران اوپک از اعضایی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یک جانبه و فرامرزی قرار می‌گیرند شد و این نامه به تحمیل تحریم های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و بر اجرای ماده 2 اساسنامه اوپک مبنی بر حمایت از منافع هر یک یا همه کشورهای عضو تاکید کرد.

این ادعای رویترز در حالی است که پیشتر از قول سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات و رئیس اوپک خبر داده بود در خواست ایران علیه تحریم های نفتی فرا ملیتی آمریکا در دستور کار اجلاس وزرای این سازمان قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، درخواست زنگنه پس از آن مطرح شد که ترامپ 18 اردیبهشت با تکرار اتهام هایی علیه ایران، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و گفت: تحریم های یک جانبه تعلیق شده علیه ایران را در فرصتی 90 تا 180 روزه باز می گرداند.

انتهای پیام