بانک سرمایه‌گذاری اروپایی با ادامه فعالیت در ایران مخالفت کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از رویترز، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی با رد طرح کمیسیون اروپا مبنی‌بر فعالیت در ایران برای حفظ برجام اعلام کرد نمی‌تواند تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرد که این تصمیم نشان‌دهنده محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با ایران در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا است.

این بانک که سال گذشته از طریق فروش اوراق قرضه در بازارهای سرمایه جهان بیش از 56.4 میلیارد یورو منابع مالی جذب کرده نگران است تهدیدات تحریم آمریکا علیه ایران، خریداران اوراق قرضه را فراری دهد.

سخنگوی بانک سرمایه‌گذاری اروپایی به رویترز گفت: بانک اتحادیه اروپا ابزار صحیحی برای حفظ برجام نیست و مدل تجاری این بانک با نادیده‌گرفتن تحریم‌های احتمالی علیه ایران سازگار نخواهد بود.

ایران در ماه مارس به فهرست کشورهای واجد شرایط فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا اضافه شده و اتحادیه اروپا خواهان این است که قبل از 6 آگوست و شروع تحریم‌های آمریکا، طرح تراکنش این بانک و ایران اجرایی شود. حتی در این صورت، هیئت‌رئیسه این بانک که متشکل از وزیران مالی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند، باید درباره اینکه با تهران برای فعالیت در ایران توافق کنند، تصمیم بگیرند اما این تنها مانع نیست.

کمیل طیبی کارشناس اقتصاد بین‌الملل به شرق گفت: رسالت بانک سرمایه‌گذاری اروپا تأمین منابع مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری است. بنابراین در شرایطی که شرکت‌هایی مانند توتال و زیمنس ایران را تحریم کرده‌اند، به شکل ماهیتی که در این بانک تعریف شده، همکاری و تجارت این بانک در ایران به‌منزله ناهمخوانی با سیاست دیگر شرکای تجاری خود است و منجر به تحریم این بانک از سوی شرکت‌هایی مانند توتال می‌شود که ایران را تحریم کرده‌اند.

وی افزود: برجام این فرصت را برای ایران به وجود آورد که بتواند ارتباط فعالانه‌ای بین بازارهای ایران و دیگر کشورهای جهان ایجاد کند. مهم‌ترین منفعت این فرایند هم به جریان افتادن جذب سرمایه خارجی، متعادل‌کردن بازار ارز و علاوه‌بر‌این تقویت روابط بین‌بانکی است اما با گذشت دو سال از توافق برجام کشور ما که تازه در نقطه شروع استفاده از این ظرفیت‌ها بود، دوباره در معرض خطر تحریم قرار گرفت.

طیبی درباره تصمیم بانک سرمایه‌گذاری اروپا مبنی‌بر خروج از برجام گفت: این بانک یک بانک تخصصی است و هرگونه ارتباط و عرضه تسهیلات به ایران به‌معنای تأمین منابع سرمایه است. باتوجه به خروج آمریکا از برجام ریسک‌پذیری این بانک افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر برخی شرکت‌ها مانند توتال و زیمنس اعلام کرده‌اند از چرخه سرمایه‌گذاری ایران خارج می‌شوند. طبیعتا بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این شرایط قادر به تأمین منابع مالی این شرکت‌ها درصورت ادامه همکاری با ایران نخواهد بود.

انتهای پیام