تخصیص دلار ۳۸۰۰ تومانی به صنعت کاغذ به سه شرط

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، به دنبال بالا گرفتن بحران در زمینه عرضه کاغذ چاپ و تحریر و همچنین افزایش کم‌سابقه قیمت برخی از انواع کاغذ و مقوا در بازار، کارگروه کاغذ جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد که با موافقت بانک مرکزی برای تخصیص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات کاغذهای چاپ و تحریر، پایان یافت.

همایون امیرزاده مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد ضمن مثبت ارزیابی کردن این جلسه گفت: مهم‌ترین دستاورد این جلسه این بود که بر اساس اعلام رسمی نماینده بانک مرکزی از این پس کاغذ چاپ و تحریر بدون واسطه مشمول دریافت ارز ۳۸۰۰ تومانی خواهد بود و دیگر واردکنندگان کاغذ هیچ الزامی به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارند.

وی اجرای این تصمیم را منوط به وجود سه شرط اساسی دانست و افزود: اول اینکه کاغذ مورد نظر باید در فهرست تعرفه‌های مصوب باشد، دوم اینکه دارای کد بخشنامه‌ای قید شده در سامانه آماری بانک مرکزی باشد و سوم اینکه سامانه جامع تجارت به‌عنوان متولی تایید نهایی با واردات آن کاغذ موافقت داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس تمامی کاغذهای مربوط به حوزه چاپ و نشر شامل کاغذهای چاپ و تحریر، کاغذهای گلاسه و همچنین کاغذهای بالکی (مکانیکال حجیم شده مورد مصرف در حوزه نشر) می‌توانند در صورت بهره‌مندی از شرایط اعلام شده، از ارز مصوب برای واردات استفاده کنند.به این ترتیب و با توجه به اینکه دیگر نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ارز تخصیص یافته وجود ندارد، هم فرآیندهای بانکی مربوطه با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت و هم با این اقدام، به زودی شاهد تثبیت و کاهش قیمت کاغذ در بازار خواهیم بود.

امیرزاده تاکید کرد: همچنین مقرر شد تخصیص ارز مذکور که قبلا بعد از ترخیص کاغذها صورت می‌گرفت، از این پس در زمان خرید محموله‌های کاغذ انجام شود.درباره سرنوشت محموله‌های کاغذی که پیش‌تر خریداری شده‌ اما به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز از طرف بانک مرکزی، در گمرکات مانده‌ و ترخیص نشده‌اند، مقرر شد تمامی کاغذهایی که بعد از اول اردیبهشت سال جاری به گمرکات انتقال یافته‌اند، مشمول ارز حمایتی مورد اشاره (۳۸۰۰ تومانی) بانک مرکزی شوند. در مورد کاغذهایی هم که قبل از این تاریخ وارد گمرکات شده‌اند، مقرر شد از طریق وزارت اقتصاد تمهیداتی اندیشیده شود تا مشمول ارز حمایتی مذکور شوند.

وی گفت: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، رایزنی درخصوص کاهش قیمت کاغذ بود که بنا شد جلسه‌ای با واردکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شود که در این زمینه واردکنندگان کاغذ هم ضمن استقبال از این پیشنهاد، قول مساعد برای همکاری در این زمینه را دادند.

انتهای پیام