پیش‌بینی رشد اقتصادی ۱۷ کشور در سال جاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، اسپکتتاتور ایندکس فهرستی از وضعیت اقتصاد ۱۷ کشور جهان منتشر کرد که در این فهرست کشورهایی با رشد تولید ناخالص داخلی بین منفی ۱۵ درصد تا ۱.۷ درصد جای گرفته‌اند و کمترین رشد اقتصاد در بین کشورهای جهان مربوط به ونزوئلا با منفی ۱۵ درصد است.

این کشور عضو اوپک که متکی به نفت است طی سال‌های گذشته با کاهش شدید قیمت نفت با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه شد. همچنین افت قیمت طلای سیاه باعث تورم بیش از ۷۰۰ درصدی و افزایش بدهی‌ها شده است. ونزوئلا تلاش کرد با اصلاحات اقتصادی تا حدود زیادی از اثرات منفی کاهش قیمت نفت بکاهد اما تاکنون نتیجه مثبتی نگرفته، حتی تلاش کرد با راه‌اندازی ۲ ارز با پشتوانه نفت و گاز از وابستگی به دلار نجات پیدا کند.

این کشور بحث فروش نفت با ارزهای ملی و ارزهای مجازی را مطرح کرد و اگرچه این طرح هنوز در مرحله آغازین است اما کارشناسان معتقدند توجه به ارزهای مجازی در آینده پیش رو موضوع قابل تأمل در اقتصاد جهانی است. حتی آنها بحث جایگزینی سیستم انتقال با ارزهای مجازی را به جای سوئیفت مطرح کرده‌اند.

در این گزارش، گینه استوایی با منفی ۸.۵ درصد در جایگاه دوم و سودان جنوبی با منفی ۳.۸ درصد در جایگاه سوم کمترین‌ها قرار دارد. رشد تولید ناخالص داخلی کشورهای پورتوریکو منفی ۳.۶ درصد، سوئیزلند منفی ۰.۹ درصد، بروندی ۰.۱ درصد، کنگو ۰.۷ درصد، برونئی ۱ درصد، ژاپن ۱.۲ درصد، کویت ۱.۳ درصد، آفریقای جنوبی ۱.۵ درصد، جامائیکا ۱.۵ درصد، لبنان ۱.۵ درصد، ایتالیا ۱.۵ درصد، انگلیس ۱.۶ درصد و روسیه ۱.۷ درصد است.

انتهای پیام