دو بال پروازی که بورس 50 ساله را آماده حضور در قله 100 هزار تایی کردند/ ثبت رکورد بی سابقه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس 50 ساله تهران در آخرین روز کاری هفته و پیش از تعطیلات عید فطر تاریخی ظاهر شد و در روزی که هیچ سهامدار ، کارشناس و مدیری انتظار نداشت، رکورد بیشترین جهش روزانه شاخص را ثبت کرد و بار دیگر در صدر توجهات قرار گرفت اما فاصله زیاد جبران زیانها و گلایه های درست فعالان همچنان برقرار است.

براساس این گزارش، تا دیروز همه فعالان سردرگم و آشفته، منتظر اثر افزایش ارز مخصوصا" یورو و دلار بر شرکتهای صادرکننده صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی و... بودند اما باور عمومی به این موضوع همه گیر نشده بود تا اینکه عبور روز گذشته دلار از کانال 7000 و قیمت های 7300 تومانی این ارز و همچنین قیمت بیش از 8 هزار تومانی یورو در بازار آزاد، موجب شد تا موتور بازار سهام هم بعد از ماه ها خاموشی روشن شود.

در کنار این موضوع و مواردی چون ارزنده بودن قیمت سهام اکثر شرکت ها و در پیش رو بودن فصل داغ مجامع، سخنان شب گذشته سخنگوی دولت در برنامه گفت وگوی ویژه خبری و دعوت مردم به بورس و حمایت از بازار سرمایه نقش بسزایی در روز تاریخی بورس داشت.

در این میان بررسی های بورس پرس با موردی جالب همراه و مشخص شد بعد از اعلام حضور نوبخت در برنامه خبری و تا قبل از شروع برنامه، عده ایی از فعالان بازار از طریق یکی از کارشناسان بازارسرمایه و حاضر در برنامه های تلویزیونی، خواهان طرح سئوال مجری برنامه (قالیباف) درباره وضعیت بورس و نقدینگی و بازارهای رقیب شدند تا موضع دولت نسبت به بازارها مشخص و عیان شود.

نوبخت هم در بخشی از این برنامه گفت: مردم نباید فکر کنند فقط می توانند در بازارهای ارز و سکه و خودرو سرمایه گذاری کنند و باید بدانند بازار سرمایه جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد. سرمایه گذاری در این بازار به نوعی حمایت از تولیدکنندگان هم محسوب می شود.

این جریان به همراه اثر قیمت ارز در شرکت های صادرکننده ، موجب تشدید تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی و منجر به سبز شدن اکثریت قریب به اتفاق سهام شد. به طوریکه در برابر عرضه ها و معاملات سنگین ، صف های خرید چند تا چندین میلیون سهمی با حداکثر دامنه نوسان 5 درصدی تشکیل شد.

به این ترتیب درحالی تنها 31 سهم از جمله بیمه دانا و خدمات انفورماتیک با کاهش اندک قیمت همراه شدند که افزایش قیمت و اثر 309 تا 90 واحدی شرکت های فولاد مبارکه ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ، گل گهر، پتروشیمی جم، تاپیکو ، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری غدیر موجب شد تا شاخص بورس با جهش بی سابقه 2 هزار و 750 واحدی کانال های 95 تا 99 را در نوردد و با ثبت عدد 99 هزار و 128 واحدی آماده عبور تاریخی از کانال 100 هزار واحدی شود . مخصوصا" با مصوبه امروز دولت برای محاسبه نرخ خوارک پتروشیمی با دلار 3800 تومانی.

با این اتفاق، هر چند رکورد 95 هزار و 522 واحد شاخص در چهارم بهمن سال گذشت شکسته نشد، اما رکورد بیشترین رشد روزانه که تا پیش از این مربوط به 16 فروردین سال 94 با دو هزار و 423 واحد شکسته شود و بعد از افزایش 779 واحدی شاخص در سال جاری، بیشترین رشد سال جاری ثبت شود.

ارزش معاملات هم در حالی با داد و ستد بیش از 435.5 میلیارد تومانی همراه بود که برخی کارشناسان از ورود نقدینگی های جدید و حدود 50 میلیارد تومانی به بازار خبر داده اند .

اما بازارهای رقیب متاثر از خودنمایی بورس و قد علم کردن دوباره آن نشدند و به راه روزهای قبل ادامه دادند و امروز هم رکورد شکستند. به طوریکه بهای سکه جدید و قدیم با رشد 86 و 35 هزار تومانی به دو میلیون 591 و دو میلیون 445 تومان رسیدند. همچنین با اضافه شدن 45 و 90 هزار تومانی به نیم و ربع سکه ، قیمت این دو نوع هم به یک میلیون و 280 و 715 هزار تومان و بهای سکه گرمی با رشد 30 هزارتومانی به 406 هزار تومان بالغ شدند. 

بازار ارز هم علاوه بر ادامه ثبتت دلار زیرزمینی 7200 تومانی، نظاره گر رشد 170 تا 90 تومانی ارزهای مهم و قیمت های 8440 ، 9530 ، 5500 ، 5440 و 7240 تومانی یورو، پوند، دلار کانادا و استرالیا و فرانک سوئیس شد.

انتهای پیام