پیشنهاد نماینده مجلس به مجازات شرکت های خارجی آماده خروج از ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اکبر کریمی با بیان اینکه بعد از خروج امریکا از برجام شرایط اقتصادی تغییر کرده  به تسنیم گفت: متاسفانه با اعلام خروج امریکا از برجام شاهد خروج تعدادی از شرکت های خارجی از بازار ایران بودیم. این شرکت ها عمدتا در فضای پس از برجام برای انجام فعالیت های اقتصادی و تجاری وارد ایران شده بودند اما حالا قصد دارند در ماه های آینده از ایران خارج شوند.

وی افزود: خروج عجولانه این شرکت ها از ایران اگر چه روند رشد و توسعه اقتصادی ایران را متوقف نخواهد کرد اما می تواند مشکلاتی را برای بخش هایی از اقتصاد ایران ایجاد نماید.دولت باید برای مقابله با این اقدامات و جلوگیری از آثار سوء آن تدابیر لازم را با فوریت اتخاذ نماید.طی روزهای اخیر بازار خودرو تحت تاثیر خروج برخی شرکت های خودرو سازی خارجی از ایران ازجمله شرکت پژو فرانسه با شوک قیمتی مواجه شد. بسیاری از شرکت های کره ای و اروپایی که در بازار ایران فعال شده بودند از فرصت های اقتصادی موجود استفاده کرده و منافع قابل توجهی کسب کرده اند اما این نوع رفتار به نوعی دهن کنجی با ملت ایران محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تخلفات شرکت های وارد کننده خودرو در سال 96 گفت: قاچاق خودروهای خارجی و قطعات وتجهیزات آنها از جمله تخلفاتی بوده که شرکت های واردکننده خودرو مرتکب شدند اما حالا کمپانی های مادر آنها بعد از تغییرات در برجام قصد دارند از ایران خارج شوند به همین دلیل لازم است نهادهای نظارتی رچه سریع تر با این شرکت ها برخورد کنند.

کریمی با اشاره به خروج شرکت های کره ای و اروپایی که در بازار ایران فعال و از فرصت های اقتصادی استفاده کرده و منافع قابل توجهی کسب کرده اند، گفت: شرکت های خارجی که بخاطر تحریم ها قصد خروج از ایران را دارند باید مجازات شوند.

به گفته وی، اگر قرار باشد این شرکت ها بدون پرداخت غرامت و با خیال اسوده ایران را ترک کنند، شوک روانی ناشی از خروج آنها اقتصاد داخلی را ملتهب میکند و این موضوع به مصلحت ایران نخواهد بود. لذا لازم است نهادهای نظارتی قبل از خروج این شرکت ها وضعیت مالیاتی، بانکی و گمرکی این شرکت ها را دقیقا بررسی کرده و در صورت لزوم برخوردهای قانونی لازم را هم با آنها انجام دهند.

انتهای پیام