دلیل اصلی گرانی سکه از نگاه رئیس‌ سابق بانک مرکزی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم،طهماسب مظاهری علت افزایش قیمت سکه را نتیجه طبیعی و تابع سیاست گذاری ارزی غیراصولی دانست و گفت: 12 سال سیاست سرکوب نرخ ارزی را داشتیم و اکنون سیاست اعلامی که نرخ ارز رقم تک‌نرخی 4200 تومانی است.

وی افزود: هرکسی چه دولت و چه غیردولت در زندگی می‌تواند اشتباهی کند. وقتی کسی اشتباهی را مرتکب شد و کارشناسی این اشتباه را متذکر شد، باید قبول کند که اشتباه کرده ولی دولت بر سیاست ارزی آنها حالت اصرار و لجبازی گرفته است و کماکان صحبت از تک‌نرخ بودن ارز می‌کند و ارز آزاد را نادیده گرفته است.

این مقام مسئول سابق ادامه داد: اشتباه بزرگی که دولت می‌کند این است که نرخی را که تک‌نرخی نیست به‌عنوان تک‌نرخی می‌دهد و ادعا می‌کند با این نرخ، همه نیازهارا تأمین می‌کند و در همین دو ماه مشخص شده که نمی‌تواند تأمین کند و قانوناً و اخلاقاً دولت حق ندارد منابع را این‌گونه هدر دهد و ذخایر ارزی را برای دفاع از یک محاسبه غیرواقعی اختصاص بدهد و مصرف کند و دست را از ذخایر خالی کند.

مظاهری با اظهار اینکه دولت باید از سیاست ارزی اتخاذی دفاع کند و در غیر این‌صورت قبول کند اشتباه کرد و آن را جبران کند، گفت: اگر دولت با دلایل علمی و مبانی اقتصادی ثابت کند این نظام، نظام تک‌نرخی است قیمت کالاها و خدمات دیگری که در بازار است بر اساس آن تعیین می‌شود و بدیهی است کسی که حباب ایجاد می‌کند یا احتکار می‌کند باید آن‌ها را بگیرند و مجازات کنند.

وی افزود: اما اگر روشن شد این نظام تک‌نرخی نیست نرخ نظام آزاد را به‌عنوان روال قانونی و یکی از اجزای نظام چندنرخی به‌رسمیت بشناسد و بگذارد معاملات در نظام چندنرخی به‌شکل اصولی انجام شود و دیگر اسم را حباب نگذارد. اگر دولت قبول کند این نظام چندنرخی است و حداقل دو نرخ وجود دارد، نرخ بازار آزاد و دولتی، از مسئولیت اینکه برای همه نیازهای دولت ارز به‌نرخ دولتی بدهد، مبری می‌شود و مقدار ارزی که در اختیارش است می‌تواند به نیازهای ضروری‌تر و معیشتی مردم اختصاص دهد.

این مقام مسئول سابق به افزایش قیمت سکه، ارز، مسکن و خودرو اشاره کرد و گفت: اولین عکس العمل طبیعی هر فردی وقتی در مقابله با سیاست غیراصولی دولت قرار می‌گیرد این است که راه‌حلی پیدا کند تا منافع و دارایی و ارزش اموالش را حفظ کند، یکی از راه‌حل‌ها در نظام اقتصادی و نظام فرهنگی، خریدن سکه طلا بوده است. دولت هم نمی‌تواند بیان کند سکه قاچاق است.

مظاهری تاکید کرد: البته برخی‌ها به‌سمت کالاهای دیگر می‌روند، مثلاً پیش‌فروش خودرویی که اخیراً سایپا انجام داد و استقبال عجیب و غریبی که از این کار انجام شد، این تقاضای طبیعی نیست بلکه اقدامی در جهت حفظ دارایی‌ها است. بخش بعدی هم مسکن است و مردم در مسکن سرمایه گذاری می‌کنند.

انتهای پیام