نحوه تبدیل سکه‌های پیش فروش به اوراق اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بعد از تحولات بازار سکه و نوسان قیمتی که در چند ماه گذشته در آن اتفاق افتاد، بانک مرکزی تصمیمی گرفت تا سیاست دیگری بتواند بازار را کنترل کند.از این‌رو قرار است سکه‌هایی که پیش‌تر پیش فروش کرده بود را به بورس آورده و معاملات آن را انجام دهد.

جزئیات روند تبدیل رسیدهای سکه‌های پیش فروش به اوراق سکه موضوعی است که پیمان قربانی امروز در نشست خبری به تشریح آن پرداخت و با مروری بر روند اجرای طرح پیش فروش که در ماه‌های اخیر آغاز شده گفت: در سر رسید یک ماهه حدود ٨٠٠ هزار سکه به بازار تزریق شد. این در حالی است که بانک مرکزی متعهد است تمامی سکه های پیش فروش را به صاحبان آن ها تحویل دهد. اما با توجه به نوسان اخیر بازار و حبابی که ایجاد شد بررسی‌های دیگری در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد امکان نقدپذیری سکه‌های پیش فروش افزود: حدود 10 هزار و 800 میلیارد تومان سکه در این طرح به فروش رفت که این رقم حدود 5.1 درصد پایه پولی 96 است.در انتشار اوراق سکه دارنده می‌تواند رسید را به اوراق تبدیل و در بورس معامله و نقد کند. این در حالی است که اکنون تحویل سکه‌ها به صورت کالا می تواند خطراتی را از لحاظ امنیتی برای صاحبان آن ها ایجاد کند. اما در مجموع هیچ مشکلی برای تحویل سکه نیست و هر کسی مایل باشد می تواند آن را دریافت کند.اوراق سکه کاملا در حکم فیزیک سکه است.

این مقام مسئول ادامه داد: انتشار اوراق سکه می تواند شرایط موجود بازار را تعدیل کند. نمی‌توانیم پیش بینی در این مورد داشته باشیم به هرحال بانک مرکزی با توجه به شرایط موجود سیاستی را در دستور کار قرار داده که بتواند بازار را کنترل کند. ممکن است زمانی قیمت اونس طلا در بازار جهانی به شدت افت کرده و با توجه به سیاستی که ما هم اجرا کردیم قیمت سکه تعدیل شود ولی ممکن است در سویی دیگر قیمت جهانی طلا و همچنین دلار رشد کرده و در نهایت سیاست ما تاثیر چندانی در کاهش قیمت سکه نداشته باشد.

قربانی گفت: به هر صورت انتشار اوراق بی‌تاثیر نیست و حتی اعلام خبر سیاست جدید بانک مرکزی در این زمینه خود موجب افت قیمت سکه تا 5 درصد در بازار شد.با وجود این‌که قیمت دلار طی سیاست‌های جدید ارزی دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام شد و تاکید بر این بود که هرگونه نرخی غیر از این ممنوع و قاچاق محسوب می‌شود فروش سکه و حتی سکه‌های پیش فروش همواره بر اساس قیمت دلار در بازار آزاد معامله می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایطی که پیش روی اقتصاد است، دولت تصمیم گرفته تا ترتیبات ارزی را به مرحله‌ی اجرا درآورد چرا که سیاست‌های قبلی دیگر برای شرایط موجود مناسب و پاسخگو نبود از این‌رو نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای هر دلار مشخص و در دستور کار قرار داد که این نرخ برای تامین نیازهای موجه یعنی واردات کالاهای ضروری و اساسی بود.

به گفته قربانی کسی که سکه می‌خرد جنس سرمایه‌گذاری وی از نوع سفته‌بازی است و این نیازی نیست که بتوان آن را با ذخایر ارزی پاسخ داده و با دلار ۴۲۰۰ تومان و با رانت بالا پاسخگو بود، چرا که موجب ضرر به منابع و اقتصاد خواهد شد. باید بتوان از شرایط ارزی و اقتصادی و زندگی مردم حمایت کرد و این در حالی است که سیاست ارزی نیز به مرور مورد پایش و تکمیل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام