ایران به ۴ دلیل با آمریکا مذاکره خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، زلمای خلیل‌زاد طی یادداشتی در واشنگتن‌پست مدعی شد ایران با ترامپ مذاکره خواهد کرد.

نکته کلیدی سخنرانی ترامپ و پمپئو درباره خروج از برجام که از دید بسیاری از ناظران مخفی مانده، این است که دولت عزم یک مذاکره دیگر را دارد. سیاست حداکثر فشار با عزم مذاکره و توافق همراه است و به 4 دلیل ایران به میز مذاکره بازمی‌گردد.

وی افزود: نکته کلیدی پیام پمپئو تمایل آمریکا به مذاکره با ایران برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر با هدف عادی‌سازی روابط دو کشور بود. پمپئو ایران را به تماشای دیپلماسی آنها با کره‌شمالی به‌عنوان سندی دال بر اراده دولت برای رابطه با دشمنان و مذاکرات بر سر مسائل پیچیده دعوت کرد.

این دیپلمات سابق آمریکا تاکتیک ترامپ را فاقد قابلیت تغییر نظام در آینده نزدیک خواند و مدعی شد: بااین‌حال رویکرد وی ایرانی‌ها را به میز مذاکره بازمی‌گرداند. تهران درحال‌حاضر از ایده مذاکره مستقیم با آمریکا ناامید نشده است. آنها بر رسیدن به توافق با اروپایی‌ها برای جبران خسارت‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا تمرکز کرده‌اند چراکه تحریم‌ها و تضمین‌های جدید سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی آنها را محدود می‌کند و در ماه‌های آتی احتمالا ارزیابی‌ها را از گزینه‌های پیش‌رو خواهند داشت.

خلیل‌زاد گفت: ایران احتمالا از اروپایی‌ها ناامید خواهد شد، اینکه دولت‌های اروپایی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران ناراحت‌اند یک واقعیت است. اما شرکت های اروپایی، بازار آمریکا را که بسیار مهم‌تر است به خاطر ایران از دست نخواهند داد. شرکت های جهانی اروپایی از ایران خارج می‌شوند و سیاست واقع‌گرایانه‌ای از سوی اروپایی‌ها نمی‌تواند این واقعیت بنیادین را تغییر دهد. علاوه بر این کوچکی سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران که کمتر از حجم اقتصاد اروپا در قزاقستان است، بعید به نظر می‌رسد بتواند تضمین‌های مدنظر ایران را فراهم کند. 

وی دلیل دوم کشیده‌شدن پای ایران به میز مذاکره را رقابت تسلیحات هسته‌ای خواند و گفت: ایران می‌تواند توافق هسته‌ای را رها کرده و سراغ غنی‌سازی اورانیوم برود و در مدت کمی به سطحی از غنی‌سازی که دوست دارد، برسد. رهبر ایران اخیرا دستور آماده‌باش و به‌روزرسانی ظرفیت‌های هسته‌ای ایران را داده است. تصمیم ایرانی‌ها، اروپایی‌ها را به آمریکا پیوند داده و تحریم‌ها بار دیگر اعمال خواهد شد.با این اوصاف واشنگتن به ایران اجازه رسیدن به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد.

نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل دلیل سوم را ارزیابی‌های ایران منبعث از استراتژی آمریکا خواند و گفت: معلوم نیست تحریم‌های جامع آمریکا چگونه خواهد بود و چه نتیجه‌ای برای اقتصاد ضعیف ایران به دنبال خواهد داشت. احتمالا تحریم‌های آمریکا خسارت‌هایی را به سرمایه‌گذاری وارد کرده و اگر تحریم‌ها علیه ایران با فشارهایی علیه گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه همراه باشد، ایران با دو گزینه عقب‌نشینی یا تشدید درگیری‌ها مواجه خواهد شد.تشدید درگیری‌ها منابع را از ایران خارج کرده و مزید بر مشکلات سیاسی و اقتصادی داخل خواهد شد. 

خلیل زاد چهارمین دلیلی که ایران را به میز مذاکره با آمریکا برمی‌گرداند،تماشای تحولات مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی اعلام کرد و گفت: به نظر می‌رسد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای دست‌کم تا الان بر عزم ترامپ برای مذاکره با کره‌شمالی و رسیدن به یک راه‌حل تأثیری نگذاشته است.ایران درحال‌حاضر برای یک مذاکره مستقیم با آمریکا آماده نیست اما با فشارهای اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، تهران رویکرد را تغییر داده و خواستار ازسرگیری مذاکراتی خواهد شد که بتواند برای هر دو کشور منافعی در پی داشته باشد و به‌تدریج روابط دو کشور را بهبود بخشد. مسیر جایگزین هزینه‌های اقتصادی هنگفتی دارد و حتی ممکن است خطر یک درگیری را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام