۱۰ نکته برای حرفه ای شدن در بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین زمانی درمزاری ، 10 نکته درباره فعالیت و حرفه ای شدن فعالان بازار سرمایه در این حوزه را اعلام کرد که بدین شرح است:

1. یک معامله گر، نخست باید بورس تهران و جو کلی بازار سرمایه را بشناسد.

2. شناخت سهم‌ها یا گروه‌های مستعد رشد: به عنوان یک معامله گر باید تشخیص دهیم بازار کدام سهم ها یا گروه سهم ها را می تواند رشد دهد.

3. مشورت مدام با فعالین حرفه ای بازار: باید به طور مرتب با فعالین حرفه ای بازار مشورت کنیم تا از نظرات و دیدگاه های آنها آگاه شویم.

4.مطالعه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی: باید بطور مرتب و مداوم از دیدگاه های کارشناسی روز تحلیلگران بنیادی و تکنیکی بازار آگاهی پیدا کنیم.

5. مطالعه دیدگاه‌های فعالین تجربی بازار: باید در حد معمول از نظرات فعالین تجربی بازار در خصوص بازار و آینده آن آگاهی پیدا کنیم، چه بسا ممکن است این افراد چیزهایی را ببینند که کمتر به چشم کارشناسان حرفه ای بازار می آید. این افراد را می توان در تالارهای کارگزاری ها دید و یا نظرات را در تالارها و انجمن های بورسی و اتاق های گفت و گو و وبلاگ های بورسی مطالعه کرد.

6. شناخت نظرات غالب بازار: باید بفهمیم غالب بازار بیشتر روی کدام سهم ها یا گروه ها توافق دارند.

7. داشتن نقدینگی: وقتی تشخیص دادیم کدام نمادها رشد خواهند کرد باید نقدینگی لازم برای خرید سهام را در اختیار داشته باشیم.اگر سهم هایی بخریم و در پرتفوی داشته باشیم که از قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی برخوردار باشند چون همیشه می توانیم آنها را بفروشیم و از نقدینگی بدست آمده، پرظرفیت ترین سهم ها را که فرصت خرید می دهند، بخریم این خود نوعی حفظ نقدینگی است.

یعنی همیشه نیاز نیست پول نقد کنار بگذاریم و این مهمترین دلیلی است که کارشناسان همیشه توصیه به خرید سهام بنیادی و پر ظرفیت می کنند چون این سهم‌ها همچون پول نقد عمل می‌کنند. البته این راهکار یعنی کل پول نقد را تبدیل به سهام پر ظرفیت کردن، بهتر است فقط و فقط توسط افراد حرفه ای انجام شود و افراد مبتدی بهتر است همیشه در حساب به غیر از سهام پرتفوی، 30تا 20 درصد از سرمایه را نقد داشته باشند.

8. حرکت مطابق روند: باید بسته به شرایط بازار حرکت کنیم و از فرصت‌هایی که بازار در اختیار قرار می‌دهد استفاده کنیم نه اینکه بازار در مسیری حرکت کند و ما در مسیری دیگر باشیم. مثلا” فرض می‌کنیم سهامدار عمده‌ای مرتبا سهمی را به کف می‌آورد و خریداری می‌کند، باید سعی کنیم درصدی از این نوع سهم‌ها را در قیمت‌های کف، خریداری کنیم. یا زمانی که بازار مستعد رشد سهام مرتبط با بازارهای جهانی است باید معامله‌گر نیز با این روندها همگام و منطبق شود و همیشه هم راستا با روندهای بازار حرکت کند.

9. پدیده صف: غالبا آنهایی که در صف می‌ایستند در واقع کسانی هستند که در محدوده‌های کف، موفق به خرید و در محدوده‌های اوج، موفق به فروش نمی شوند. پدیده صف را می‌توان اینگونه شرح داد، فرض کنیم شخصی در محدوده کف 180 تومان صدرا خریده و بعد از چند روز در 230 تومان دارای صف خرید 20 میلیونی است. آیا آن کسی که در 180 تومان صدرا خریده باز هم در قیمت 230 تومان، در صف خرید صدرا حضور دارد ؟ غالبا بعید است چون این شخص یا تا کنون سهم صدرا را کامل یا بخشی از آن را فروخته و منتظر فروش بقیه‌ آن است و آنهایی که دائم در صف خرید یا فروش هستند اصولا کسانی هستند که قادر نیستند در محدوده‌های کف و سقف، سهمی را خریداری کرده یا بفروش برسانند. معمولا افراد حرفه‌ای کمتر در صف‌ها حضور دارند.

10.قدرت تجسم و پیش‌بینی حداقل یک هفته‌ای: این بسیار مهم خواهد بود که بتوانیم چرخش قیمتی کل گروه‌ها و سهم‌ها را برای حداقل یک هفته‌ آینده یا 5 روز معاملاتی آتی در ذهن مجسم و پیش‌بینی کنیم و به قلم آوریم. وقتی می‌خواهیم به امر تجسم بپردازیم نباید علایق شخصی را دخیل کنیم. باید سعی کنیم در بازار کاملا بی طرف باشیم تا بتوانیم سمت و سوها را بهتر تشخیص دهیم.

بعنوان مثال ممکن است نمادی صف خرید سنگینی داشته باشد و ما آن سهم را در پرتفوی نداشته باشیم، در اینجا نباید نسبت به کسانی که آن سهم را دارند حسادت بورزیم، این حالات و رفتار ممکن است ما را از واقعیات بازار منحرف کند. باید به امر تجسم و پیش بینی آینده پرداخت حتی اگر درست از آب در نیایند، این که پیش بینی ما به واقعیت بپیوندد یا غلط از آب در آید اصلا مهم نیست مهم این است یاد می‌گیریم با نگاه به آینده معامله کنیم و هر چه بیشتر در این خصوص تلاش کنیم حرفه‌ای‌تر می‌شویم و ضریب خطا بسیار کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام