نقش ۸۵ درصدی شورای رقابت در قیمت گذاری خودروها / علت شکل گیری حباب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی ملکی درخصوص افزایش قیمت خودرو در بازار به خانه ملت گفت: افزایش قیمت خودرو حبابی است و حجوم سیل نقدینگی به این سمت باعث شده تا شاهد افزایش قیمت‌ها به این شکل باشیم، مردم به خودرو به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنند.در گذشته اعلام کردیم بازار خودرو طی یک ماهه آینده به ثبات می‌رسد،عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار کنونی با توجه به کشش بازار حتی افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان با نهایت ظرفیت تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل بازار در تقاضای کاذب و حجوم نقدینگی به سمت این بخش است، ادامه داد: اگر حجوم کاذب تقاضا وجود نداشته باشد حاشیه بازار کاهش پیدا می‌کند، 85 درصد خودروها رقابتی و انحصاری هستند و مورد مصرف عام قرار می‌گیرند که شورای رقابت این محصولات را قیمت‌گذاری می‌کند و خودروساز نمی‌تواند بیش‌تر از قیمت تعیین شده محصول تولیدی را به فروش برساند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر حاشیه قیمت بازار وجود داشته باشد قیمت 85 درصد از محصولات مشخص است، تصریح کرد: خودروهایی که تابع واردات هستند در بازار اثر گذاری ندارند و میزان آنها در بازار حدود 5 درصد است، واردات خودرو به صورت قطعات نیز در روزهای اخیر به دلیل مسائل به وجود آمده شیب کاهشی دارد.

ملکی با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام باعث شده تا کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه تعاملات خودروسازی با ایران دست به عصا حرکت کنند، اضافه کرد: تولیدکنندگان آسیایی و اروپایی مانند گذشته خودرو را به صورت قطعات منفصله در اختیار خودروسازان ایرانی قرار نمی‌دهند در شرایطی که چنین اتفاقی نیز صورت بگیرد در تامین ارزی و گشایش اعتبارها دچار مشکل هستیم.مشکلات ارزی به وجود آمده باعث شده تا واردات قطعات دچار مشکل شود،اگر مردم سیل نقدینگی را به سمت خرید خودرو هدایت نکنند، تقاضا کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

انتهای پیام