نماد اوراق دلار و یورو در بورس ثبت و آماده معامله شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت سپرده گذاری مرکزی با اعلام درج نماد گواهی صادراتی ارز در سامانه پس از معاملات اعلام کرد اوراق گواهی صادراتی دلار و یورو با نماد " گواهی2 و یصیورو" در سامانه پس از معاملات درج شد تا شرایط برای آغاز معاملات در بورس تهران مهیا شود.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بورس برای معاملات گواهی ارزی گفته است: در گام اول صادر کننده و وارد کننده کالاها می‌توانند در بازار گواهی ارزی بورس فعالیت کنند. مزیت این موضوع در وهله نخست رفع هر گونه مشکل برای خرید و فروش ارز و در یک چارچوب شفاف خواهد بود.

بازار سرمایه ظرفیت حضور سایر گروه‌ها و فعالان سرمایه‌گذاری در کشور را نیز دارد، اما تنظیم سیاست‌ ارزی بر عهده بانک مرکزی است.بخشی از قوانین و دستورالعمل حاکم بر بازار گواهی ارزی در بورس تهران، قواعد بازار سرمایه بوده که در قانون بازار اوراق بهادار وضع شده و شورای عالی بورس و سازمان بورس آن را مشخص و تبیین می‌کنند. بخشی نیز از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی تعیین می شود.

معاملات حواله‌های ارزی یا به تعبیری گواهی‌های صادراتی به معنای پوشش تمام بازار ارز نیست و بخش محدودی از این بازار را در بر می‌گیرد. بطور طبیعی این گواهی‌ها هر چه منصفانه تر و منطقی معامله شوند، مقصود نظر تمام سیاست‌گذاران کشور خواهد بود، تا مردم از جمله صادر کننده و وارد کننده بتوانند در این بازار وارد شوند.

ساز و کار معاملات و پریمیوم مورد رقابت در این فرایند در تابلو معاملات بورس تهران و متناسب با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. در مورد پریمیوم و دامنه نوسان معاملات نیز قابلیت انعطاف در بازار سرمایه وجود دارد.

دستور العمل اجرایی بازار گواهی‌های ارزی با تعامل و برگزاری جلسات روزانه میان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و صمت در حال تنظیم و تبیین بوده و برای سازمان بورس ظرف یک هفته ارائه زیر ساخت‌های لازم برای بازار ارز عملیاتی خواهد بود. ریز ساختارهای این بازار بر اساس زمان شروع معاملات،زمان حراج اولیه، دامنه نوسان و اینکه چه کسانی مجاز به حضور در بازار و با چه حجمی هستند، از قبل تعیین و اعلام می‌شود.

انتهای پیام