بسته پیشنهادی اروپا آماده شد/ خرید یک میلیون بشکه نفت ایران و سرمایه گذاری 10 میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یک مقام ایرانی به ایسنا اعلام کرد: نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 با حضور رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در وین برگزار و بسته اقتصادی کشورهای اروپایی با هدف تامین منافع اقتصادی، تجاری و مالی ایران و  ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارایه شود.

این نخستین نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 است که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام می‌شود.

تفاوت بسته اقتصادی 1+4 نسبت به بسته‌های قبلی ارایه و از سوی ایران رد شده، این است که در تهیه و تنظیم و مذاکرات جزیی و کارشناسی این بسته، مقامات و کارشناسان ایرانی در جوانب مختلف اقتصادی، تجاری، مالی، هسته‌ای و سیاسی حضور داشته‌اند و این گونه نیست که ایران از این بسته و محتوای آن بی اطلاع باشد.

گمانه زنی های اولیه در مورد بسته پیشنهادی

هنوز جزییات بسته اقتصادی 1+4 که بیشتر باید آن را بسته اقتصادی اتحادیه اروپا برای ایران آن را دانست منتشر نشده اما رسانه‌های مختلف به گمانه‌زنی درباره آن در این مدت پرداختند.

برخی رسانه مدعی شدند ایران به این بسته نگاه مثبتی دارد و در آن اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می‌شود. هم‌چنین اروپا پذیرفته 10 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

بنابر اعلام رسانه‌های مختلف، انتظار می رود بسته اقتصادی 1+4 بعد از آن‌که به ایران تحویل شد در رسانه‌های به طور عمومی منتشر شود.

علاوه بر این در فاصله مذاکرات ایران و 1+4، کمیسیون اروپا در اواخر خرداد با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که مقرارت مسدود کننده و وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به روزرسانی کرده است. این اقدامات به معنی محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند اتخاذ شده است و نشان دهنده تعهد اتحادیه اروپا به برنامه جامع اقدام مشترک است.

انتهای پیام