عدم صدور برق در اوج مصرف و اصلاح قیمت آب + ادامه تغییر ساعات کاری در مرداد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا اردکانیان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه وضعیت آب استان خوزستان خوب است،گفت:​ به دنبال فعال سازی فاز سوم آبرسانی هستیم که همه شهرهای خوزستان را از آب قابل شرب و شیرین و با کیفیت بی نیاز کنیم. در حال حاضر آب با کیفیت و قابل شرب در اختیار برخی شهرهای این استان هست.

وی با بیان اینکه سال جاری بطور متوسط دچار 26 درصد کم بارشی بودیم،ادامه داد: در استان هایی مانند سیستان بلوچستان، خوزستان، فارس و کرمان تا حدود 80 درصد کم بارشی را تجربه کرده ایم. این در شرایطی است که پساب های صنعتی همچون شرکت های نیشکر در رودخانه های پائین دست وارد و کیفیت آنها را متاثر ساخت از سویی تصفیه خانه ها و آب شیرین کن ها هم قادر به تصفیه آب با کیفیت به میزان لازم نبودند.​اعتبارات طرح غدیر برای آب رسانی و تامین کیفیت آب مورد نیاز استان خوزستان حدود 550 میلیارد تومان بود که البته تاکنون برای این طرح بالای 1.8 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

این مقام مسئول افزود: اخبار صادرات آب به کشورهای عربی کذب است اما توقع نداریم این شایعات متوقف شود زیرا نان برخی در گرو آتش زدن و فرافکنی موضوع کم آبی است. در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.

اردکانیان در خصوص وضعیت ذخایر آبی گفت: سدها نسبت به سال قبل حدود 25 درصد با کاهش آب مواجهند ، آن بخشی که به آبهای سطحی متکی است با مشکل آبی بیشتری مواجه است اما دولت برای مدیریت این موضوع با اولویت تامین آب شرب ،​ جدیت خوبی نشان داده است. از تعداد حدود هزار و 157 شهر، 334 شهر با مشکل کم آبی مواجه و جمعیت این شهرها بالغ بر 34 میلیون نفر است که در این راستا،طرح های اضطراری را برای کمک به این شهرها آماده کرده ایم.دولت برای تامین مالی این طرح های اضطراری حدود 1.02 هزارمیلیارد تومان اعتبار تخصیص داده و شروع به اجرای طرح ها کرده است.

وی گفت: برای رفع مشکل کم آبی بدنبال شیرین کردن و انتقال آب دریا به داخل و باروری ابرها و بازیابی پساب ها هستیم زیرا همه اینها از مقولات تامین آب است اما اینها باعث نمی شود بدنبال رفع بدمصرفی نباشیم.اگر بتوانیم بهره وری از آب را در بخش کشاورزی حدود 10 درصد افزایش دهیم یعنی بدون هیچگونه لطمه ای به امنیت غذایی، بتوانیم با آب کمتر غذای مورد نیاز را تأمین کنیم که قطعاً عملی است اطمینان داریم که مصارف شرب، صنعت، بهداشت و حقآبه های زیست محیطی برای جمعیتی تا دو برابر جمعیت فعلی کافی خواهد بود.

وزیرنیرو افزود: همه دستگاه ها باید در این زمینه به هم کمک و افکار عمومی هم باید مطالبه اجتماعی کند تا الگوی مناسب کشت را در نقاط مختلف مستقر کنیم.حدود 10 میلیارد مترمکعب برای شرب، بهداشت و صنعت و نظایر آن و در شرایط معمولی حدود 90 میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی مصرف می کنیم.باید از بخشی نگری خلاص شویم و بپذیریم آب اصلی ترین مسئله است و هیچ دستگاهی به تنهایی نمی تواند در این موضوع موفق شود و باید با هم کار و اعتماد مردم را بیش از پیش جلب کنیم تا مردم آب را به عنوان مسئله حیاتی زندگی خود و فرزندان بدانند.

اردکانیان با بیان اینکه دانش فنی و نیروی انسانی لازم را برای این موضوع داریم،گفت: با اتحادیه های صنعت برق و آب جلسات منظم هم اندیشی داریم و کارگروه هایی را در این زمینه تشکیل دادیم و برای بازگشت احتمالی تحریم ها چاره اندیشی کردیم.در زمینه فناوری های آب و برق نیازی به خارج نداریم. اقدامات خوبی را آغاز کردیم و بخش خصوصی در پسآب ها فعال است.از حدود 7 میلیارد مترمکعب آب که در بخش شرب و بهداشت مصرف می کنیم حدود 4.3 میلیارد مترمکعب پسآب تولید می کنیم و این پسآب مهمترین منبع آب موجود است.

وی ادامه داد: حدود 1.2 میلیارد مترمکعب از پسآب را جمع آوری و تصفیه می کنیم و بیش از 3 میلیارد مترمکعب پسآب هدر می رود که برای جمع آوری آن نیاز به منابع مالی داریم.همه طرح های آبی با مطالعه، طراحی و اجرا شده،هر یک مترمکعب فاضلاب تا 40 مترمکعب آب سالم را می تواند آلوده کند.مصرف آب کشاورزی و شبکه های آب باید کنترل شود،فشارهای سیاسی، اجتماعی و بحث های منطقه ای را نباید در تصمیم گیری های اصولی دخالت دهیم.باید بپذیریم یکی از عواملی که مصرف درست آب را در بخش های مختلف سخت می کند این است که این کالا ارزش واقعی را نداشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلاح قیمت آب بدون فشار به طبقه کم درآمد از جمله راهکارهاست، ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز آمار سهم آب و برق و فاضلاب در سبد هزینه خانوار فقط از سهم دخانیات، کمی بیشتر و از بقیه اقلام کمتر بود.باید تعرفه آب را نه با هدف درآمدزایی بلکه با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف اصلاح کنیم.بحث مدیریت مصرف برق را از 19 خرداد سال جاری از سازمان های دولتی آغاز کردیم و دولت هم اقداماتی را برای کنترل و کاهش مصرف آب و برق آغاز کرد.

اردکانیان گفت: بر اساس آمار، با تغییر ساعات کار توانستیم به طور متوسط 2 هزار مگاوات در اوج بار، مصرف برق را کاهش دهیم.در تهران 250 گروه آغاز به کار کردند و می توانند پس از پایان ساعت کاری ادارات، دستگاه های سرمایشی را قطع کنند.اگر این صرفه جویی را نداشتیم برای تأمین این 2 هزار مگاوات باید 1.6 میلیارد یورو سرمایه گذاری می کردیم تا نیروگاه بسازیم.از 55 هزار مگاوات اوج بار، 21 هزار مگاوات به دستگاه های سرمایشی مربوط است.

وی با اشاره به اینکه به نظر متخصصان، دمای آسایش بدن 23 تا 25 درجه است، گفت: با افزایش دمای کولر گازی از 18 به 25 درجه، 4 هزار مگاوات صرفه جویی می شود.هر یک درجه افزایش دمای کولر، 3 درصد مصرف برق آن دستگاه را کاهش می دهد.سال گذشته 9.3 هزار مگاوات برق تولید کردیم اما سال جاری به علت کم بارشی و کاهش ارتفاع آب در سدهای مولد برق در بهترین حالت حدود 4 هزار مگاوات برق تولید کردیم.اگر با همراهی دولت و مردم مصرف را مدیریت کنیم مشکلات ناشی از این کمبود را حل خواهیم کرد.

وزیرنیرو با بیان اینکه بخشی از خاموشی ها ناشی از اتفاقات و حوادث ناشی از افزایش دماست، افزود: خاموشی های برنامه ریزی شده برق را حتماً اعلام می کنیم.با همه همسایگان، شبکه تبادل انرژی داریم و این امتیاز بزرگی است گفت: می خواهیم به عنوان هاب بزرگ انرژی در منطقه باشیم.می خواهیم از طریق جمهوری های آذربایجان و گرجستان با روسیه و از آنجا به اروپا وصل شویم و این موضوع برای پایداری و ارتقای سطح ایمنی شبکه برق بسیار ارزشمند است.

اردکانیان به شایعات فروش و انتقال آب و برق اشاره و اضافه کرد: در مواقع اوج مصرف هیچ صدور برق نداریم اما حدود 1300 مگاوات برای صادرات برق ظرفیت داریم که به عراق، پاکستان و افغانستان صادر می کنیم و همچنین امکان واردات حدود 700 مگاوات برق را داریم که از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات داریم.ظرفیت زیادی برای انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی و بادی داریم،می توانیم با استقرار پنل های خورشیدی در دشت های خشک و بی آب و روی دریاچه سدها، انرژی تولید و از تبخیر آب هم جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه این کار را آغاز کردیم،گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ظرفیت تولید 5 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را داشته باشیم.تا پایان سال ظرفیت نصب شده را در این زمینه به هزار مگاوات خواهیم رساند و سال آینده، آن را 2 برابر خواهیم کرد.

اردکانیان در پاسخ به پرسش آیا تغییر ساعات کاری ادارات در مرداد تمدید می شود، گفت: دولت به استانداران اختیار داده که در هماهنگی با شرکت های توزیعی برق با توجه به وضع دما تصمیم بگیرند.استاندار تهران فعلاً این تغییر ساعت را به مدت 2 هفته تعیین کرد.بهترین دستاورد ناشی از همکاری دستگاه ها در کاهش مصرف برق را در استان خوزستان داریم که توانست مصرف برق را حدود 1500 مگاوات کاهش دهد.

انتهای پیام