عوارض صادرات گندله سنگ‌آهن از ۱۵ به ۵ درصد رسید/نظر کارشناس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با تصمیم روز یکشنبه دولت ، عوارض صادرات گندله سنگ‌آهن از ۱۵درصد به ۵ درصد می‌رسد و طبق مذاکرات انجمن سنگ‌آهن با وزارت صنعت، احتمال صفر ماندن عوارض صادرات کنسانتره سنگ‌آهن برای سال جاری و توقف اخذ عوارض برای صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده همچنان وجود دارد.

کیوان جعفری طهرانی کارشناس بازارهای داخلی و بین‌المللی سنگ‌آهن درخصوص قیمت‌گذاری گندله و چشم‌انداز صادرات به دنیای اقتصاد گفت: این قیمت‌ها در حالی محاسبه می‌شود که از آن به‌عنوان قیمت شاخص پلتس ذکر می‌شود و غیر از این عدد و رقم‌ها باز هم قیمت پریمیوم را به علت کمبود موجودی منطقه چند دلار بالاتر می‌توان محاسبه کرد.

وی افزود: ارزش صادرات گندله از صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره بیشتر خواهد بود به این دلیل که صادرات کنسانتره و سنگ‌آهن به هر صورت بر اساس شاخص پلتس خواهد بود. شاخص‌های مختلفی برای فروش سنگ‌آهن وجود دارد به‌عنوان مثال شاخص پلتس برای فروش سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله وجود دارد و در مقابل متال بولتن هم شاخص دیگری است ولی پلتس برای مبادلات و معاملات گندله در خلیج فارس رایج‌تر است.

این کارشناس با اشاره به اینکه ظرفیت بالای منطقه در جذب گندله ایران در حالی است که این کشورها تقریبا می‌توانند نیاز را برطرف کنند،ادامه داد: میزان بالای پروژه‌ها در کشورهای منطقه بحث جذب گندله از سوی ایران را توجیه می‌کند. طبق گزارش استیل مینت، بحرین 2.5 میلیون تن از 6.5 میلیون تن گندله‌ای را که سال گذشته تولید کرده، به عمان صادر کرده. این در حالی است که عمان 9.2 میلیون تن تولید گندله دارد. این موضوع نشان‌ می دهد این کشور چه میزان پروژه و متقاضی برای این محصول دارد. از سوی دیگر ارزش افزوده بالاتری که عمان طبق عرف بابت صادرات گندله نسبت به کنسانتره دریافت می‌کند از یکسو و از سوی دیگر تقاضایی که برای گندله وجود دارد و پروژه‌های احیایی که در منطقه هست مصرف این محصول را برای این کشورها توجیه‌پذیر می‌کند.

طهرانی با اشاره به بحرانی که در ونزوئلا در تامین HBI (بریکت گرم) وجود دارد، گفت: صادرات HBI از ونزوئلا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تقریبا صفر شده است. از سوی دیگر الکب سوئد DIR (آهن اسفنجی) مورد نیاز منطقه را تامین می‌کند ولی تامین آن هم محدود است.کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی متقاضی شدید HBI و DIR هستند که خود هم این محصولات را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع عوارض صادرات گندله گفت: درخواست صفر شدن عوارض گندله با توجه به تقاضایی که در منطقه وجود دارد از سوی بخش خصوصی سنگ‌آهن و معدنی‌ها عنوان می‌شود و انتظار فعالان بخش خصوصی محصولات‌بالادستی سنگ‌آهن در این زمینه از دولت این است که رقم عوارض گندله تا ۳ ماه آینده به صفر برسد و دلیل هم دارد ‌چون در اواخر شهریور و اوایل مهر در زمینه تولید گندله خودکفا خواهیم بود و تا پایان سال جاری در این زمینه تولید مازاد بر نیاز داخلی خواهیم داشت.

به گفته وی در رابطه با موضوع ادامه صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره بدون التزام برگشت مابه‌التفاوت ۲۰درصد ارزش صادراتی کالا به سیستم بانکی نیما گفته‌اند تا انتهای تیرماه مجوز صادراتی برای سنگ‌آهن صادر خواهد شد و هنوز کسی در جریان نیست از ابتدای مرداد چه سیاستی در زمینه صادرات سنگ‌آهن در پیش گرفته می‌شود. این در حالی است که بنادر رو به خلوت شدن می‌روند و در واقع فقط بارهایی که موجود هستند و در این زمینه اطمینان صادر شدن آنها وجود دارد در صف صادرات قرار گرفته‌اند.

طهرانی با اشاره به اینکه در این رابطه عده زیادی در جریان نیستند چه سیاستی در آینده در پیش گرفته خواهد شد،گفت: به همین دلیل هم حمل بار جدید اعم از کنسانتره و سنگ‌آهن را از معادن به بنادر محدود یا متوقف کرده‌اند تا بتوانند به این نتیجه‌گیری صحیح دست پیدا کنند که آیا این قانون در جهت پروانه صادراتی بدون منع ادامه خواهد یافت یا یک اما و اگر و اصلاحیه‌هایی صادر خواهد شد؟ این در حالی است که تشکل‌های خصوصی در حال رایزنی با مسئولان‌ذیربط دولتی هم هستند.

انتهای پیام