سهام بزرگترین پالایشگاه ایران در بورس عرضه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، محمود مخدومی در پنجمین سالروز ورود این شرکت به بورس تهران گفت: رئیس جمهور در مراسم افتتاح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس دستور داد تا ملزومات ورود سهام این شرکت به بورس فراهم شود. بنابراین بلافاصله پس از این دستور با همکاری سازمان تامین اجتماعی و شستا طرح عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بورس در دستور کار قرار گرفت.

براساس این گزارش، تاپیکو با 49 درصد ، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با 33.1 درصد و وزارت نفت با 17.9 درصد، سهامداران پالایشگاه ستاره خلیج فارس هستند.

وی اظهار امیدواری کرد دو سهامدار دیگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با مالکیت ۱۸ درصدی، همکاری لازم برای عرضه سهام در بورس را داشته باشند.به منظور امکان حضور بیشتر مردم در بازار سرمایه و نقدینگی با تولید مستمر، استقبال اولیه از طرف این بازار نسبت به عرضه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده است.

این مقام مسئول از بهره برداری آزمایشی فاز سوم ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری و بهره برداری رسمی در 3 ماه نخست سال ۹۸ خبر داد و گفت: سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی به پروژه ساخت و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اختصاص می یابد.پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس سبب می‌شود ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شود،این سه فاز در کنار یکدیگر ۵۰ درصد بنزین تولیدی را پوشش می‌دهند و دیگر پالایشگاه‌ها نیز ۵۰ درصد دیگر بنزین مورد نیاز را تامین می‌کنند.

مخدومی با اشاره به عزم وزارت نفت در ۲ سال اخیر برای راه‌اندازی این پروژه ملی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد پیشرفت خیره‌کننده روند ساخت این پروژه عظیم بودیم که سرانجام فاز نخست و دوم این پالایشگاه با هدف تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که مطابق با استانداردهای به روز اروپاست راه‌اندازی شده و اکنون روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین در این دو فاز تولید می‌شود.

پیگیری تخفیف مالیاتی و خوراک

وی به مزیت این پالایشگاه به سبب موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در موقعیتی است که می‌تواند از هفت سال تخفیف کامل مالیاتی بهره‌مند شود، این موضوع اکنون از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استانداری هرمزگان و شرکت تاپیکو در حال پیگیری است.ظرفیت دیگری که در قالب قانون رفع موانع تولید آمده، سبب تخفیف ۱۰ درصدی خوراک برای پالایشگاه‌های تازه تاسیس می‌شود که در پی آن هستیم تا از این موقعیت استفاده کنیم و به تقویت اقتصاد طرح بپردازیم.

تهاتر خوراک تحویلی از محل بدهی‌های دولت

مدیرعامل تاپیکو درباره تهاتر خوراک تحویلی از محل بدهی‌های دولت به سهامداران توضیح داد: تاپیکو ۴۹ درصد از سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس را در اختیار دارد و بر اساس قانون دولت می‌تواند از محل این تهاتر نسبت به رفع بدهی اقدام کند.هر 3 مورد مذکور با جدیت از سوی تاپیکو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری می‎شود تا به ارتقای سطح کیفی پالایشگاه منجر شود.

مخدومی درخصوص ارائه صورت‌های مالی سال گذشته گفت: صورت‌های مالی سال ۹۶ تهیه و به گروه حسابرسی نیز ارائه شده که تا پایان تیرماه تائید و سپس منتشر خواهند شد.

انتهای پیام