تولید و فروش نفت ایران تغییر عمده ای نکرده/ انتظار از اتحادیه اروپا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، بیژن زنگنه درباره مقابله ایران با سیاست‌های نفتی آمریکا اظهار داشت: به هرحال یک جنگ تجاری جریان دارد، در این میان کارها را به پیش می‌بریم و تاکنون تغییر عمده‌ای در مقدار تولید و فروش نفت خام ایران حاصل نشده است.

وی درباره سیاست‌ها و توئیت‌های ترامپ در مورد اعمال فشار به برخی اعضای اوپک برای افزایش تولید افزود: اصل و اساس اوپک بر این است که بازار نفت، سیاسی نباشد و عوامل سیاسی در بازار دخالت نداشته باشند تا عرضه و تقاضا، قیمت نهایی نفت را تعیین کند.برخی اقدام‌های سیاسی و بی‌ثباتی‌ها، سبب ایجاد نگرانی در بازار نفت و افزایش قیمت می‌شود که از جمله دستور توهین‌آمیز ترامپ به برخی اعضای اوپک سبب افزایش نگرانی‌ها در این بازار شده است.

این عضو کابینه اقدامات ترامپ را سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: اینکه وی به کشوری مستقل درقبال دریافت پولی اندک و تامین امنیت دستور می‌دهد تولید را بالا ببرید، درست نیست. این علاوه برتوهین‌ به مردم این کشورها و حاکمیت ملی‌ آنها، سبب بی ثباتی در بازار نفت هم می‌شود.

زنگنه درخصوص افق پیش روی بازار جهانی نفت و صادرات ایران هم گفت: باید ببینیم در ماه‌های آتی، چه تغییری حاصل می‌شود و بازار به کدام سو می‌رود، اما تاکید می‌کنم وزارت نفت و دولت در قبال اقدام‌های آمریکا مقابله کرده و تمام تلاش را مصروف داشته و دارد تا بازار را حفظ کند.

وی درباره پیشنهاد نفتی ارائه شده در بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران در مذاکرات اخیر گفت: من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام اما همکاران وزارت خارجه آن را دیده و در ظاهر از جزئیات آن هم خیلی راضی نبوده‌اند،از اتحادیه اروپا انتظار داریم مسئولیت را در حفاظت از برجام انجام دهد.بیانات و نظر رئیس جمهوری هم در قبال صادرات نفت ایران کاملا روشن و شفاف بود.

انتهای پیام