ارز تک نرخی به معنای تعیین قیمت دستوری نیست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن حسینی شاهرودی درباره راه اندازی بازار ثانویه ارز به خانه ملت گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس از مدت ها قبل پیشنهاد راه اندازی بازار متشکل ارزی را برای ساماندهی بازار ارز مطرح کرده که متاسفانه گروه اقتصادی دولت به انجام این مهم خیلی توجه نکرد.در اقتصاد نمی توان با دستور دادن قیمت ها را در بلندمدت تعیین کرد چرا که سیاست های دستوری بدون لحاظ مولفه های اقتصادی نهایتا در یک مقطع کنونی به عنوان مُسکن کاربرد دارند.

وی بر لزوم ساماندهی بازار ارز با استفاده از سیاست ها اقتصادی  ادامه داد: بازار ثانویه ارز برای اینکه بتواند در منطقی کردن نرخ ارز عملکرد خوبی داشته باشد باید یک بازار رقابتی و شفاف باشد.نظارت بانک مرکزی بر معاملات بازار ارز نباید دستوری باشد بلکه نظارت ها باید به نحوی اعمال شود که فضای رقابتی سالم  را برای تعیین نرخ ارز فراهم کند.

حسینی شاهرودی گفت: تک نرخی کردن ارز به معنی اعلام نرخ ارز به صورت دستوری نیست.نرخ ارز نباید دستوری تعیین شود از طرفی موضوع تعیین قیمت ارز نباید رها شود بلکه باید با ساز و کار عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. در خصوص توافق نرخ ارز بین صادرکنندگان و واردکنندگان در بازار ثانویه باید ملاحظاتی رعایت شود چرا که اگر نظارت موثر نباشد امکان دارد در تعیین قیمت توافقی ارز، امکان ایجاد رانت وجود داشته باشد.

انتهای پیام