علت وقفه عرضه اولیه "پارس"و ورود دو شرکت تابعه "فارس" به بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرایند عرضه اولیه ۵ درصد از سهام پتروشیمی پارس بعد از شایعه لغو واگذاری که 3 درصد توسط هلدینگ خلیج فارس و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری غدیر هرکدام با یک درصد آغاز شد و مدیران عامل پتروشیمی پارس و هلدینگ خلیج فارس و معاون برنامه ریزی هلدینگ قبل از عرضه اولیه امروز آخرین توضیحات را به خبرنگاران دادند.

مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس در نشستی خبری که قبل از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه از طریق این عرضه ۷۲۰ میلیارد تومان جذب شرکت می شود، گفت: سهامداران با سرمایه گذاری در این شرکت به جای خرید ارز و سکه در یکی از سودده ترین پتروشیمی های ایران سهیم می شوند.

وی با بیان اینکه مسئولیت "پارس" در قبال سهامداران که قبلا ۳ شرکت بود بیشتر شده، افزود: پتروشیمی پارس در جهت ایجاد ارزش آفرینی و تنوع محصولات تلاش می کند تا به بهترین نحو از سرمایه در اختیار بهره ببرد.پیش بینی می شود ارزش روز بازار شرکت از ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان در کوتاه مدت به ۲۰ هزارمیلیارد تومان معادل افزایش 38 درصدی ارزش فعلی برسد.

سهم بازار "پارس" در فروش و صادرات نسبت به رقبا

علی حسینی معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس نیز درباره سهم بازار پتروشیمی پارس در فروش و صادرات نسبت به رقبا گفت: بطور کلی LPG که در ایران تولید می شود،حدود 8 میلیون تن است که حدود 4.5 تا 5 میلیون تن را شرکت گاز و 3 تا 3.5 میلیون تن را پتروشیمی های پارس،بندر امام و خارک تواید می کنند که "پارس " حدود 40 درصد ظرفیت تولید LPG را دراختیار دارد. همچنین بالای 95 درصد تولید استایرن منومر متعلق به این پتروشیمی است.در سهم صادراتی نیز به علت اینکه کلیه درخواست های LPG را شرکت گاز می دهد،سهم پتروشیمی ها در صادرات 60 درصد است که با توجه به اینکه بندر امام و پارس صادرکننده عمده هستند،30 درصد کل LPG را "پارس" صادر می کند اما در استایرن منومر هم با اشاره به اینکه طرح های پایین دستی به بهره برداری رسیده،سهمی بیش از 95 درصد به عنوان بزرگترین فروشنده داخلی و خارجی دارد.

علت وقفه ایجاد شده در عرضه اولیه

وی درخصوص وقفه ایجاد شده در عرضه اولیه افزود: با توجه به اندازه این شرکت که دومین عرضه بزرگ تاریخ بورس با افزایش 15 میلیارد تومان به حساب می آید،طبیعی است که مشکلات اداری که از ابتدای پروسه عرضه با ما بوده،پیش بیاید.همه گونه تعهدات مبنی بر شفافیت ازجمله انتشار صورتهای مالی زیرمجموعه داده شده تا عرضه سودآورترین شرکت هلدینگ خلیج فارس به نحو مطلوب انجام شود.

این مقام مسئول در مورد نرخ فروش استایرن منومر گفت: این محصول فعلا با نرخ فروش بورس کالا عرضه می شود.ولی فعلا دلار آزاد نداریم درصورت اخذ مجوز از ظرفیت شرکت استفاده می شود.قیمت گذاری و عرضه "پارس" براساس دلار 4200 تومانی بوده،اگر این دلار از بین رفته یا فروش افزایش پیدا کند،این منفعت با سهامداران تقسیم می شود.

حسینی درخصوص تاثیر فروش داخلی و خارجی استایرن منومر گفت: 3 هزار میلیارد تومان مبلغ کل فروش شرکت است،اگر 100 درصد فروش داخلی شود و 100 درصد فروش خارجی بدون تخفیف فروخته شود،با 5 درصد اختلاف 150 میلیارد تومان می شود که اثر ان بر سود 500 تومانی هر سهم،20 تومان است.

سیاست تقسیم سود،بازارگردانی و عرضه مجدد

وی درباره سیاست تقسیم سود،بازارگردانی و عرضه مجدد گفت: سیاست تقسیم سود 90 درصدی در صورتهای مالی که به پیشنهاد هیات مدیره صورت گرفته،باتوجه به آثار بندهای گزارش حسابرس به 80 درصد تغییر یافته که پس از گذشت دو هفته از برگزاری مجمع سالانه،سود نقدا تقسیم می شود.طبق قوانین بورس دستور تاسیس صندوق بازارگردانی داده شده که تا زمان انجام، دو شرکت مدبران اقتصاد و هامون سپاهان از شرکت های هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان وظیفه بازارگردانی سهام های گروه را انجام خواهند داد.همچنین برنامه ای برای عرضه 5 درصد مازاد نداریم.

برنامه ورود 2 شرکت تابعه دیگر به بورس

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه وعده عرضه یکی از شرکت های تابعه در سال جاری عملیاتی شد،گفت: پتروشیمی پارس که از لحاظ تولید،صادرات و سودآوری از بهترین شرکت های پتروشیمی است، یکی از مطلوبترین عرضه های سال جاری خواهد بود.همچنین این هلدینگ ورود 2 شرکت تابعه دیگر در سال جاری را با توجه به شرایط را در برنامه دارد.

انتهای پیام