واکنش آمریکا به تهدید ایران در بستن تنگه هرمز و نگرانی از حضور سردار سلیمانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مایک پمپئو در مصاحبه‌ای با نشریه نشنال امارات، با ابراز نگرانی از ادامه حضور ایران در عراق و سوریه اظهار داشت : قاسم سلیمانی در حال ایجاد دردسر در عراق و سوریه است و باید هزینه وی در منطقه بالا را ببریم.

وی ادامه داد: در حال همکاری نزدیک با عراقی‌ها هستیم تا اطمینان یابیم مسیر ایجاد دولت طی می شود. آنچه آمریکا می‌خواهد عراق با دولت عراقی است نه اینکه تحت نفوذ ایران باشد بلکه متشکل از گروه‌های مختلف کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها باشد.

پمپئو گفت: راه‌های زیادی برای مقابله با ایران وجود دارد. اول اینکه مخالفان متحدی مانند امارات، عربستان و بحرین بسیار اهمیت دارد. بسیاری از کشورها در حال نشان‌دادن آن چیزی هستند که خواهان آن هستیم. اینکه ایران به کشوری معتدل تر تبدیل شود. ابزارهای قابل استفاده مختلف و اغلب دیپلماتیک و اقتصادی است.

وزیر امورخارجه آمریکا  در پاسخ به پرسشی درباره تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز گفت: آمریکا به‌طور کاملا شفاف مشخص کرده که می‌خواهد اطمینان یابد تمام خطوط دریانوردی کماکان باز هستند. این سیاست همیشگی آمریکا بوده باید از این مسئله اطمینان داشته باشد.

پمپئو در پاسخ به سؤالی درباره ادعای حضور ایران در سوریه گفت: در سوریه با طرف‌های متعددی شامل روس‌ها، بحث‌ و رایزنی کرده‌ و به‌طور کاملا شفاف مشخص کرده‌ایم که حضور ایران در سوریه مناسب و قابل تحمل نیست. به‌سختی برای دستیابی به راه حل سیاسی تلاش می‌کنیم که نه‌تنها هدف آمریکا برای مقابله با داعش را محقق می‌کند بلکه ایران را به جایی هدایت خواهد کرد که بداند حضور آنها در سوریه هزینه دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها به سوریه دسترسی یابند.

انتهای پیام