دلایل عدم تحقق سود سال مالی قبل "خودرو"

اکبر مردان پور در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره وضعیت مالی و عملیاتی سال مالی گذشته ایران خودرو که یکشنبه آینده مجمع سالانه را برگزار خواهد کرد اظهار داشت: این شرکت سال قبل را با بهبود شرایط و افزایش تولید و فروش به پایان رساند به طوری که در برابر پیش بینی تولید 575 هزار دستگاه ، قادر به تولید بیش از 707 هزار دستگاه شد.

وی ادامه داد: با این آمار، پیش بینی رقم فروش "خودرو" با 22 درصد رشد از 3 هزار و 140 میلیارد تومان هم عبور کرد اما سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 96 با کاهش 51 درصدی از 111 به 55 ریال کاهش یافت که ناشی از چند عامل مهم و پیش بینی نشده مانند افزایش لگام گسیخته دلار ، افزایش هزینه های دستمزد و بهای تمام شده ، رشد جهانی و داخلی قیمت مواد اولیه مخصوصا" فلزات ، جلوگیری شورای رقابت از واقعی شدن قیمت فروش محصولات با وجود افزایش شدید قیمت نهاده ها و حامل های انرژی، اثر خروج پژو از ایران ، کاهش 45 درصدی جذب هزینه‌ها و افت حاشیه سود به 6 درصد... بود.

این کارشناس افزود: با این درحالی ساپیا با زیان سنگین 1.1 هزار میلیارد تومانی در عملکرد سال مالی قبل ( از 113 ریال سود به 290 ریال زیان ) بازدهی منفی 21 درصدی سهام از شرایط بسیار بغرنجی حکایت کرده که ایران خودرو با وجود همه چالش ها و محدودیت ها توانسته قادر به حفظ وضعیت باشد و همچنان عنوان دار "لیدر صنعت " باشد.

مردان پور با بیان اینکه ایران خودرو همچنان در شاخص بورس اثرگذار بوده و درصورت نبود مسائل سیاسی و تحریم ها، از سهام پرطرفدار بوده و همواره پیشتاز و مورد اقبال خریداران بوده ادامه داد: تیراژ بالای تولید و دارا بودن سهم اصلی بازار خودرو سواری یکی از دلایل اهمیت سهم این خودروساز در تالار شیشه ای بوده و در شرایط کنونی و با وجود تصویب تحریم های جدید علیه صنعت خودرو، به سبب داخلی سازی بخش اصلی سبد تولیدات، این شرکت توان حفظ و ادامه تولید در شرایط تحریم را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از محصولات ایران خودرو با عمق داخلی سازی بالا ، مستقل از شرکا خارجی تولید می شود و دغدغه ای برای ادامه روند فعلی تولید پس از آغاز تحریم ها نیز نیست. حتی در زمان تحریم های سال 91 و 92 تولید محصول پرتیراژ 206 کاملا مستقل از پژو فرانسه تولید شد و قوای محرکه و پیشران آن طبق استانداردهای روز تسط ایران خودرو و از منابع داخلی تامین شد. بنابراین توان تولید محصولات بدون وابستگی را دارد.

مردان پور افزود: از سوی دیگر سبد محصولات ایران خودرو که در بازه قیمتی متوسط و اقتصادی قرار دارد، می تواند نیاز بسیاری از متقاضیان با کیفیت و مطمئن را تامین کند. این درحالی است که تولید محصول برخی خودروسازان مانند سایپا با درصد بالایی به شرکای خارجی به ویژه چین وابسته بوده و پیش بینی می شود این گونه شرکت ها برخلاف ایران خودرو با آغاز تحریم ها، در تامین و تولید محصولات با چالش و محدودیت زیادی روبرو شده و شاهد کاهش سهم بازار محصولات داخلی شوند.

انتهای پیام