پیش بینی صادرات فولاد و قیمت/ درخواست عرضه ارز در بازار ثانویه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمود اسلامیان با بیان اینکه سال گذشته 21 میلیون و 500 هزار تن تولید و 8 میلیون تن صادرات فولاد انجام شد که  2 برابر نیاز بود گفت: در سال جاری نیز میزان تولید به 24 میلیون تن می رسد. بنابراین باید 10 میلیون تن صادر شود تا بتوان بازار داخل را تنظیم کرد.

وی افزود: همانگونه که عرضه کم می تواند برای بازار داخل مشکل ایجاد کند، عرضه مازاد نیز مساله ساز است و تولیدکنندگان را با چالش جدی روبرو می کند.

این فعال در حوزه فولاد ادامه داد: قرار دادن صنعت فولاد و پتروشیمی در یک گروه ارزی عادلانه نیست زیرا قیمت مواد اولیه در فولاد معادل قیمت های جهانی است اما در پتروشیمی چنین نیست. ولی امکان عرضه ارز حاصل از صادرات فولاد در بازار ثانویه در کاهش بهای ارز در بازار نیز موثر خواهد بود.

اسلامیان درباره بازگشت شیوه پیشین قیمت گذاری فولاد گفت: تجربه نشان داده این سیاست نمی تواند موفقیت آمیز باشد و جز ایجاد رانت هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. اگر میزان تولید داخلی نسبت به تقاضا کم بود،اعمال سیاست های دستوری در قیمت گذاری مشکلی ایجاد نمی کرد اما اکنون باید اجازه داد عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها باشد.

وی افزود: فولاد اگرچه به دلیل رشد بهای مواد اولیه و نهاده های تولید افزایش قیمت داشت اما در همین محدوده قیمتی باقی می ماند. بنابراین با دستورالعمل های دستوری وزارت صمت، فقط نیاز کوتاه مدت واحدهای نوردی به مواد اولیه تامین می شود اما در بلندمدت جوابگو نیست.

انتهای پیام