برنامه های ایران خودرو برای عبور از سختی های ۹۷ اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هاشم یکه زارع در مجمع سالانه ایران خودرو با بیان اینکه نباید چشم ها را به روی واقعیت ها و محدودیت های ایجاد شده در سال جاری ببندیم ، اظهار داشت: محدودیت هایی وجود دارد و سختی هایی نیز در پیش خواهیم داشت و باید با حمایت همه مسئولان، سهامداران، کارکنان و مردم با سربلندی از آن عبور کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری با راه حل های مناسب و با تکیه بر برند داخلی و محصولات، افزایش عمق ساخت داخل قطعات توسط سازندگان و با تلاش جمعی از سختی ها عبور خواهیم کرد. این درحالی است که سال گذشته محصولات پژو 206 و پژو 207 هاچ بک و صندوقدار اتوماتیک به صورت مستقل از پژو تولید شد. تولید محصول 2008 نیز از موفقیت های سال گذشته بوده و تمام محصولات ثبت نامی در سال جاری هم تحویل مشتریان خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: خودرو سواری انحصاری خوانده می شود، در صورتی که مشتریان امکان انتخاب و خرید از چند خودروساز را دارند. این در صورتی است که خودروساز برای تهیه مواد اولیه باید به تولیدکننده های مشخصی مراجعه کند و انحصار در این بخش معنای بیشتری دارد. در  این میان بسیاری از مواد اولیه با افزایش قیمت بالای 50 درصدی روبرو شده که موجب بالا رفتن هزینه تمام شده تولید خودرو شده در صورتی که مجوز افزایش قیمت خودرو بسیار کم تر بوده است.

یکه زارع با اشاره به  افزایش 20 درصدی قیمت محصولات قطعه سازان، ادامه داد: اگر خودروساز افزایش قیمت قطعه ساز را ندهد سبب تعطیلی و اگر پرداخت کند با زیان هنگفت روبرو می شود. این درحالی است که دلالان از اختلاف قیمت کارخانه و بازار سود کلانی می کنند و باید روش قیمت گذاری خودرو از انحصار خارج شود.

وی انعقاد قرارداد 10 جانبه طراحی و تولید پلتفرم ایران خودرو را از دستاوردهای سال گذشته دانست و گفت: با افزایش 2.5 برابری نرخ ارز سرمایه گذاری در این بخش، در صورت عدم حمایت با چالش مواجه خواهد شد. یا باید تن به ادامه تولید پلتفرم های قدیمی بدهیم و یا اینکه هزینه ها را به جان بخریم تا خودروساز شویم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی و حضور این صنعت در صدر فهرست تحریم ها ، ادامه داد: ما در این صنعت به عنوان لکوموتیو صنایع کشور باید به فکر عبور از این بحران باشیم. بنابراین مسئولان در حوزه های مختلف هم باید کمک و توجه ویژه ای به خودروسازی کنند تا اتفاق بدی برای این صنعت مادر نیفتد.

به گفته یکه زارع عواقب ترک بازار ایران برای شرکای ایران خودرو به مراتب سخت تر از دوره های گذشته خواهد بود.

انتهای پیام