۲ پالایشگاه جدید پارس جنوبی وارد مدار تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، هادی هاشم زاده گفت: با بهره برداری از فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی روزانه 56.6 میلیون متر مکعب مکعب گاز غنی ، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد تولید و سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع LPG (پروپان و بوتان) و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نیز تولید خواهد شد.

وی افزود: چهار سکو جمعا شامل 38 حلقه چاه در فاصله 90 کیلومتری ساحل کنگان ، رشته خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی(هر خط) 90کیلومتر و 2 خط لوله 4 اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی (هر خط) 90 کیلومتر تاسیسات دریایی این فاز را شامل می شود. عملیات احداث فاز های 13، 23و24 از خرداد 89 آغاز شده است.

این فعال در حوزه پتروشیمی فرهنگ با بیان اینکه ظرفیت تولید فازهای 23و 24 نیز مشابه فاز 13 است ادامه داد: در سبد تولید گاز بیش از 70 درصد سهم داریم و توانستیم با همت و تلاش جمعی و در سایه کار گروهی و رعایت مسائل دقیق ایمنی، گام های موثری در جهت رشد اقتصاد برداریم. اکنون این مجتمع روزانه 650 هزار بشکه میعانات گازی، 10 هزار تن اتان،10 هزار تن LPG و 1800 تن گوگرد تولید می کند که در ماموریت بسیار بزرگ عملیاتی، راهبردی و کلیدی قرار گرفته است.

هاشم زاده گفت: در کنار این ماموریت راهبردی که داریم پیچیدگی بهره برداری و راهبری 10 پالایشگاه بزرگ به صورت همزمان که از نقشه های فرآیندی و ترکیبی متنوع و متفاوت از یکدیگر هستندو در عرصه خاص تولید قرار گرفتیم.با توجه به شرایط مهم تولید در این مجتمع عظیم، اکنون این مجتمع قابل مقایسه با هیچ مجتمع نیست و در سطح دنیا یگانه و بی بدیل است.

وی افزود: از منظر مدیریت HSE نیز باید استقرار تمامی سیستم های این مدیریت در این مجتمع عظیم گاز در دستور کار قرار گیرد و پیاده سازی شود. متخصصان و کارکنان حوزه HSE در مجتمع با همه تلاش و توان در مسیر فرآورش تولید گاز پایدار بدون هیچ گونه حادثه ناتوان کننده در حرکت هستند و امیدواریم با رهنمودها و استقرار سیستم های مدیریتی در این حوزه شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی باشیم.

انتهای پیام