روسیه و چین طرح ترامپ علیه ایران را به شکست می‌کشانند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشریه فارن‌پالیسی درباره طرح دولت آمریکا در گزارشی اعلام کرد ترامپ شکست خواهد خورد. علاوه بر اینکه متحدان اروپایی آمریکا با تصمیم وی برای خروج از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها مخالفت کردند، روسیه و ایران هم اجازه نخواهند داد ایران دوباره منزوی شود.

بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ دو کشور چین و روسیه اولین کشورهایی بودند که ظریف به آنها سفر کرده است. 

در دهه‌ های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تهران پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی را با پکن و مسکو تقویت کرده است. در جریان جنگ ایران و عراق، چین نقشی حیاتی در کمک به ایران داشت و یکی از معدود کشورهایی بود که سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار داد. پکن بعد از اتمام جنگ هم نقشی محوری در پروژه‌های بازسازی ایران و به ویژه در پروژه‌های زیرساختی و تأمین کالاهای مصرفی ایفا کرد. روسیه هم در اواخر دهه 90 با تهران در زمینه توسعه بنادر و زیرساخت‌های ریلی ایران همکاری کرد. 

در چند سال گذشته روسیه با نقش‌آفرینی در ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر و فروش هواپیما و قطعات یدکی به ایران نقش مهمی در توسعه صنایع هسته‌ای و هوا-فضای این کشور بازی کرده است. مسکو، حمایت‌های روز افزونی از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و جنوب آسیا به عمل می‌آورد که مهم‌ترین آن مبارزه در کنار ایران و دولت بشار اسد برای پس زاندن معارضان در سوریه است و وابستگی چین در زمینه انرژی و طرح یک کمربند و یک جاده ایران را به شریکی جاذب تبدیل کرده است.

پکن کماکان در توسعه زیرساخت‌های ایران، اعم از برق، سد، کارخانه سیمان، آسیاب‌های فولاد، کشتی‌سازی و فرودگاه فعال است. حاصل توافق هسته‌ای برجام عاملی است که پیگیری طرح‌های مشترک میان سه کشور را تسهیل کرده اما احتمالاً فروپاشی توافق هسته‌ای برای آنها فاجعه نخواهد بود. روسیه و چین هر دو حضوری دیرینه در بازار ایران دارند و با تجارت در آن آشنایی دارند، ضمن آنکه هر دو کشور به دنبال جدا کردن نظام بانکی از بازار آمریکا و مصون کردن آن در برابر تحریم‌های آمریکا هستند.

روسیه و چین، به نحو موثر از منزوی شدن ایران جلوگیری می‌کنند و با حمایت‌های سیاسی، کمک‌های دفاعی و اقتصادی تلاش‌های غرب برای اعمال فشار بر تهران را تضعیف می‌کنند. این به معنای آن است که هدف اعلام‌شده ترامپ که عبارت است از تلاش برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره با اعمال فشار و منزوی کردن این کشور جهت تدوین یک توافق مطلوب‌تر برای ایالات متحده سیاستی دوام‌پذیر نیست.

منزوی کردن تنها هنگامی موثر واقع می‌شود که بازیگران کلیدی در جامعه بین‌المللی آن را تقویت کنند. امروز ایران شریکان دیگری دارد که می‌تواند برای جلوگیری از تبعات فروپاشی توافق هسته‌ای به آنها رو بیاورد. ضمن آنکه روسیه و چین با توجه به منافع راهبردی‌ در ایران هیچ‌ یک دنباله‌ رو سیاست تحت رهبری آمریکا برای اعمال فشار بی‌پایان نخواهند شد.

انتهای پیام