کسری 6.5 هزار میلیارد تومانی سایپا و احتمال فروش سهام زیرمجموعه ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، پرویز بابایی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تولید خودرو در سایپا 29 درصد کاهش یافته و کسری بدهی‌های جاری این شرکت به نظر نمی‌رسد جبران‌پذیر و قابل پرداخت باشد به روزنامه شرق اعلام کرد: با وجود بدهی جاری 18 هزار میلیارد تومانی، کل دارایی‌های سایپا 11.5 هزار میلیارد تومان است و جبران و پرداخت 6.5 هزار میلیارد تومان بدهی جاری با وجود زیان‌دهی بسیار سخت خواهد بود. مگر اینکه سایپا دست به فروش دارایی‌ها و سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت بزند.

وی درباره میزان تولید خودرو در سایپا گفت: سایپا هم آثار آغاز تحریم‌ها را با کاهش 29 درصدی تولید نشان داد. به‌نحوی که تولید خودروی این برند از 43هزار و 618 دستگاه در خرداد سال گذشته به 31هزار و 238 دستگاه رسیده است؛ یعنی تولید نزدیک به 29 درصد افت کرده است.

این اقتصاددان ادامه داد: با وجود در‌دسترس‌نبودن آمار تولید تیر 96 سایپا در سامانه کدال سازمان بورس تولید ماهانه آن در تیر 97 با خرداد 96 مقایسه شده  که حاکی از کاهش تولید 29 درصدی و کاهش فروش سه درصدی این خودروساز است.سایپا که سال گذشته بیش از 1.1هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده است.

اثر فروش دارایی‌های سایپا

آیا فروش دارایی‌های سایپا می‌تواند در خروج این شرکت از شرایط بحرانی مؤثر باشد؟ عقیل مصطفایی کارشناس خودرو می‌گوید: امیدوارم با این شرایطی که پیش آمده زمینه‌ای فراهم شود که خودروسازهای ملی مثل سایپا و ایران‌خودرو خصوصی‌سازی شوند. شاید شرایط بهتر شود. هرچه وابستگی خودروسازی‌ها به دولت بیشتر شود، تصمیم‌گیری سخت‌تر است. مجموعه‌ای مثل کروز، سهام ایران خودرو و سایپا را دارد. این مجموعه به بخش خصوصی متعلق است و و اگر اشتباه نکنم 10 تا 15 درصد سهام سایپا را دارد.

به گفته وی، شرایطی که به صنعت خودرو به‌دلیل تحریم‌ها تحمیل شده، شاید زمینه خصوصی‌تر‌شدن این صنعت را فراهم کند. به‌این‌ترتیب، راهکار های فرار از بحران در زمان تنگ‌شدن حلقه تحریم هم بیشتر می‌شود. رسیدن به تولید ناب هم در خودروسازی‌های داخلی خیلی بهتر می‌شود، زیرا در‌حال‌ حاضر در ایران‌خودرو و سایپا پلتفرم قدیمی داریم. ورود به بازار جهانی این دو خودروساز، به‌جز بازارهای سوریه، عراق و افغانستان و چند کشور دیگر غیر محتمل است و افزایش خصوصی‌سازی در این شرکت‌ها، می‌تواند شرایط تولید خودرو در ایران را بهبود بخشد.

فروش سهام، مشابه حراج سایپا

برخلاف مصطفایی، امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه علم‌ و‌ صنعت فروش اموال سایپا برای جبران کسری بدهی این شرکت را غیرمنطقی می‌داند و می‌گوید: اگر این روزها به سایپا فشار بیاوریم که اموال مازاد را بفروشد، یک‌سری افراد فرصت‌طلب وسط می‌آیند. به ظاهر بخشی از مشکلات حل می‌شود، اما در عمل به مشکلات در آینده افزوده می‌شود.

وی درباره احتمال افزایش خصوصی‌سازی در سایپا با فروش اموال گفت: مشکل اینجا است که در شرایط عادی اقتصادی نیستیم. ضمن آنکه فروش اموال مازاد با فروش سهام فرق می‌کند. در‌حال‌حاضر فروش سهام کاملا اشتباه است. فروش سهام سایپا مثل این است که این خودروسازی را به حراج گذاشته باشند و باز اینجا شبهه رانت‌خواری پیش می‌آید. فروش زمین و دارایی مازاد مثل بعضی سهام‌هایی که خودروسازان دارند شنیده ‌شده است برخی خودروسازان سهام بانک دارند، شاید در کوتاه‌مدت مشکل را حل کند، اما در همین زمینه هم مدیران مربوطه باید پاسخگو باشند. باید مسئله از بالاتر حل شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بخشی از مشکلات ایجادشده در اختیار صنعت خودروسازی نیست. باید عوامل کلان اقتصادی به ثبات برسند. در قیمت دلار  و بورس شفافیت ایجاد شود. اعتماد به سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار بازگردد. هم‌زمان با این اقدامات، بار دیگر به قیمت‌گذاری خودرو توجه شود. با این مکانیسم قیمت‌گذاری، خودروسازی‌ها نمی‌توانند ادامه بدهند زیرا حتما زیان می‌دهند.از مردم خواهش می‌کنم خویشتن‌داری کنند. کسانی خودرو بخرند که نیاز دارند و خودرو را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری نکنند. باید این بحران را پشت‌سر بگذاریم و در فضای آرام‌تر درباره سرمایه‌گذاری صحبت کنیم.

آغاز تحریم‌ خودروسازان ایرانی از هفته آینده

کاکایی می‌گوید: هفته آینده تحریم‌های خودروسازی‌ها شروع می‌شود و بعد درباره ورشکستگی این صنعت بهتر می‌شود قضاوت کرد. در حال حاضر اوضاع خیلی پیچیده است. واقعیت این است که وضعیت تولید خراب است و این اوضاع نابسامان ربطی به بدهی‌ها ندارد.اتفاقاتی که رخ داده، تأمین مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است. ورود سامانه نیما به مسئله واردات کالا سبب شده است که خودروسازان نتوانند با تأخیر سه‌ماهه، بهای کالای خریداری‌شده خود را پرداخت کنند و همه خریدها به صورت نقدی انجام شود. همه این مسائل هزینه‌های بخش تولید را اضافه کرده است.

به گفته وی، خودروهای ناقص به دلیل نبود یک یا دو قطعه، در انبارها مانده‌اند و هزینه انبارداری باید برای آنها پرداخت شود.او می‌گوید: صنعت خودرو در یک دور باطل گیر افتاده است که به‌ شدت هزینه‌های خودروسازی را افزایش می‌دهد.

دست‌اندازهای مدیریتی در سایپا

عقیل مصطفایی نیز با اشاره به دست‌اندازهای مدیریتی در سایپا گفت: یک روز یک مدیر حوزه بانکی وارد سایپا می‌شود. یک روز هم مدیر از قسمت دیگر می‌آید. هر کدام از این دوستان تا مراحل کاری را طی کنند و  به مدیر خودرویی تبدیل شوند، راه زیادی در پیش دارند.کسی سعی نکرده است که در این دو شرکت تیم‌سازی واقعی کند. اگرچه دهه 70، دهه شکوفایی ایران‌ خودرو و سایپا بود و اتفاقات خوبی افتاد، اما در دهه 90، اتفاقات تحریمی و ارزی مشکلات صنعت خودروسازی را اضافه کرده است.

وی نداشتن اتحاد در صنعت خودروسازی را نیز یکی دیگر از مشکلات جدی این حوزه می‌داند. اگر همه شامل تولیدکننده،‌ واردکننده و قطعه‌ساز دور یک میز بنشینند، می‌توانند مشکلات را برطرف کنند، اما همیشه واردکننده را دشمن ارز معرفی می‌کنند در صورتی که بازاری که واردکننده در اختیار دارد، حدود پنج درصد سهم بازار هم نیست. کاهش تولید انجام تعهدات را برای سایپا دچار مشکل  و این مسئله نارضایتی عمومی را بیشتر می‌کند زیرا شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و سایپا بخشی از نیاز جامعه را تأمین می‎کنند.

درباره  شرایط فعلی این خودروسازی، چندین بار درخواست مصاحبه با مسئولان سایپا به روابط‌عمومی ارسال شد، ولی پاسخی در یک هفته گذشته داده نشد.

نخستین تکانه‌های ناشی از خروج ترامپ از برجام، خارج‌شدن دو برند رنو و پژو از ایران بود. اخبار ماندن یا رفتن رنو و پژو به‌قدری تأیید و تکذیب شد که دیگر برای کسی اهمیت ندارد. رنو هم که بعد از خروج پژو، اعلام کرده بود برای ماندن در ایران تلاش می‌‎کند، دارد آهسته و آرام مهاجرت می‌کند. در میانه این خبرها، کاهش محسوس تولید دو خودروساز بزرگ، مسئله‌ای است که با توجه به ایجاد تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده، احتمال ایجاد نارضایتی در جامعه را تشدید می‌کند.

انتهای پیام