به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید مؤتمنی با اشاره به اختلاف شدید قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به فارس گفت: اوضاع بازار خودروهای داخلی چندان خوب نیست و در 20 روز گذشته خودروسازان خودروهای چندانی تحویل ندادهاند.بطور متوسط در 20 روز گذشته خودروهای زیر 45 و بالای 45 میلیون تومان 35 درصد افزایش قیمت داشتهاند.
وی با تاکید بر اینکه علت گرانی خودرو کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است،افزود: کارتکس فروشی و قراردادهای صلح در فروش خودرو منجر به واسطهگری و دلالی در بازار خودرو شده که پیشنهاد می شود خودروها با سند و بصورت پلاک شده به خریداران تحویل داده شوند.یک خودروی کارتکسی ممکن است 20 دست جابهجا شود تا بالاخره سند زده شود و همین اتفاق منجر به افزایش قیمت میشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه خودروهای کارتکسی از کانال کارخانهها به نمایندگیها واگذار میشوند، گفت: خودرو با عرضه محدود توسط کارخانهها به برخی نمایندگیها بصورت کارتکسی داده میشود و دست نمایندگی در فروش این خودروها با هر قیمتی باز است.از 20 فروردین سال جاری تاکنون قیمت خودروهای تولید داخلی از کارخانه تا بازار 75 درصد گرانتر شده است.
مؤتمنی با انتقاد از اینکه خودروسازان هجوم پولهای سرگردان به بازار خودرو را دلیل گرانی خودرو اعلام میکنند،ادامه داد: دلیل گرانی خودرو، محدودیت عرضه است اگر خودروسازان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند مشکلی نخواهیم داشت.دلالان با کاهش عرضه وارد بازار خودرو میشوند، هر زمان که عرضه یک خودرو کاهش مییابد اختلاف قیمت آن خودرو از کارخانه تا بازار افزایش مییابد و در این مواقع دلالان برای عایدی سود وارد بازار خودرو میشوند.
وی با بیان اینکه برخی خودروسازان دلیل افزایش قیمتها را کمبود قطعه اعلام میکنند،گفت: این در حالی است که هیچ مشکلی برای تامین قطعات خودروهای چینی وجود ندارند و خودروسازان با ارز رسمی میتوانند قطعات خودروهای چینی را وارد کنند با این اوصاف اما قیمت خودروهای پژو و سمند افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به ثبتنام مزدا 3 و اتمام فروش این خودرو طی چند دقیقه گفت: اختلاف قیمت این خودرو از کارخانه تا بازار حدود 100 میلیون تومان بود بنابراین در این شرایط ممکن است خودروساز نحوه ثبتنام را شفافسازی نکند.چند ماه پیش اختلاف قیمت خودرو مزدا 3 از کارخانه تا بازار 9 میلیون تومان بود اما اکنون با کاهش عرضه این اختلاف قیمت ایجاد شده و طبیعی است که با شروع ثبت نام هزاران نفر متقاضی خرید باشند.
مؤتمنی افزود: اختلاف قیمت خودرو پژو پارس از کارخانه تا بازار 30 میلیون تومان است در حالی که اگر بر عملکرد خودروسازان نظارت وجود داشته باشد این اتفاقات نمیافتد زیرا خودروسازان علاوه بر اینکه به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند همیشه به دنبال حاشیه بازار خودرو هم بودهاند.خودروهای کارتکسی با قیمت بازار آزاد در نمایندگیها به فروش میرود در حالی که نمایندگیها باید خودروها را با قیمت مصوب بفروشند.وقتی قیمت دلار اضافه میشود مشتریان هم علاقه چندانی به خرید خودرو ندارند و همیشه مشتریان در شرایط ثبات قیمتها خودرو خریداری میکنند.
انتهای پیام