اعتراف آمریکا به اثر زیاد تحریم‌های ایران در افزایش قیمت نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، گزارشی که یکی از آژانس‌های زیرمجموعه دولت آمریکا دیروز منتشر کرده، نشان می‌دهد که کاخ سفید درباره میزان اثربخشی تحریم‌های یکجانبه نفتی علیه ایران با ابهام مواجه است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده که بازوی تحلیلی وزارت انرژی آمریکا به شمار می‌آید، در گزارش هفتگی درباره وضعیت بازار نفت، در مورد آثار خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌های یکجانبه نفتی، اعلام کرد: چشم‌انداز کوتاه‌ مدت بازار نفت در ماه آگوست نمایانگر خروج ایالات متحده از برجام و طرح احیای تحریم‌ها علیه شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند.

تحریم‌ها احتمالا بر بخش نفت ایران اثرگذار خواهد بود و تا پایان سال ۲۰۱۸ تولید و صادرات نفت خام ایران را کاهش می‌دهد. درباره میزان نفت خام ایران که به واسطه تحریم‌های ایالات متحده از بازار کسر می‌شود، عدم قطعیت وجود دارد. نبود منابع مازاد نفت خام در بازار و عدم اطمینان درباره وضعیت صادرات نفت ایران، ونزوئلا و لیبی در ماه‌های آینده، می‌تواند قیمت نفت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

خروج آمریکا از برجام همین حالا اثر بر قیمت نفت گذاشته است و افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ به میزان قابل توجهی نتیجه اختلال‌های از پیش برنامه‌ریزی نشده و انتظار از دست رفتن بخشی از تولید نفت خام ایران تا پایان سال به دلیل احیای تحریم‌ها است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در حالی به اثر خروج آمریکا از برجام بر قیمت نفت اذعان کرده که ترامپ چندی پیش مدعی شد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عامل افزایش قیمت نفت است. قیمت سوخت خودرو یکی از عوامل اثرگذار در انتخابات در آمریکا است و روسای‌جمهور آمریکا تلاش می‌کنند این قیمت را تا حد امکان پایین نگه دارند. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط قیمت گازوئیل در آمریکا هفته گذشته حدود یک سنت دیگر افزایش یافته و به گالنی ۲.۸۵ دلار رسیده که در مقایسه با قیمت زمان مشابه سال گذشته ۴۷ سنت افزایش یافته است.

انتهای پیام