علت اصلی عدم فعالیت رنو از زبان معاون وزیر / شریک فرانسوی از ایران نرفته

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،منصور معظمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درباره بحث خودرو مسائل متعددی مطرح است و از نظر تولید، هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان مورد توجه هستند. قطعه‌سازان بایستی قطعه را تولید کرده و در اختیار خودروسازان قرار دهند، بنابراین هماهنگی بین قطعه‌سازان و خودروسازان باید وجود داشته باشد تا بتوانند خودروی مورد نیاز بازار را در تعداد مورد نیاز به بازار عرضه کنند.

وی افزود: شبکه خودرو یک شبکه بسیار گسترده است، حدود 19 میلیون دستگاه خودرو در داخل وجود دارد، تقریبا هر خانواده ایرانی دارای یک خودرو است و هر گونه نوسان و تغییر در بازار خودرو صورت گیرد، آثار آن به صورت ملموس و نزدیک در خانواده‌ها احساس می‌شود.در جلسه هفته گذشته سازمان گسترش با وزیر صنعت، قطعه‌سازان و خودروسازان برای تأمین خودرو در سال جاری برنامه‌ریزی انجام شد و بر این اساس تصویب شد که ارز مورد نیاز تولید خودرو و قطعه به طور کامل از طریق بانک مرکزی تأمین شود.

این مقام مسئول تأکید کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته بتوانیم نیاز خودروی را در سال 97 تأمین کنیم.در تولید خودرو در سال 97 مشکل جدی‌ نخواهیم داشت. در چهار ماهه ابتدایی سال 97 نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش تولید خودرو داشتیم و سال گذشته نیز افزایش تولید قابل توجهی نسبت به سال 95 داشتیم.واردات قطعات مورد نیاز خودرو تا پایان تیر مشکلی نداشته و به صورت روان انجام شده است و این واردات می‌توانند نیاز بازار در سال 97 را تأمین کنند.

معظمی گفت: به عنوان وزارت صنعت سیاست‌گذار و ناظر واردات هستیم و این بخش خصوصی است که واردات را انجام می‌دهد از طرف دیگر خودروساز و قطعه‌ساز هر کدام تولیدات را انجام می‌دهند و تنها در این میان وظیفه نظارت و هماهنگی بین این اجزا را بر عهده داریم.مردم حق دارند در مورد تأخیر دریافت خودرو ناراضی باشند اما بعد از تغییری که در نرخ ارز صورت گرفت، یک هجوم قابل توجه و گرایش بالایی نسبت به خرید خودرو در جامعه به وجود آمد که نسبت به گذشته بسیار نامتعارف بود و تقاضای بازار را به شدت افزایش داد.

وی افزود: در این حال خودروسازان با درخواست‌های متعددی مواجه شدند و از آنجایی که برنامه‌ریزی آنها بر اساس تقاضای گذشته بازار بود نتوانستند به اندازه کافی خودرو به بازار تحویل بدهند و در نتیجه نارضایی‌هایی از این سمت ایجاد شد. اکنون برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا خودروهای مورد نیاز متناسب با تقاضای بازار تولید شود.نگرانی از کمبود خودروی داخلی در بازار نداشته باشند زیرا در چند ماه آینده به اندازه کل تقاضای بازار، تأمین خودرو خواهد شد.

ناوگان حمل‌ونقل سنگین، نوسازی می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات سازمان ایدرو درباره طرح نوسازی ناوگان سنگین ، ادامه داد: رئیس جمهوری بهمن سال گذشته از وزارت صنعت خواست که بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین را دنبال کنند.بر اساس برنامه طرح شده از سمت دولت باید 202 هزار دستگاه در طول 3 سال تأمین شود و مأموریت فوق از طرف وزیر صنعت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شد.

معظمی گفت: بر اساس آخرین گزارش تاکنون 39 هزار و 500 دستگاه ثبت سفارش در سیستم بانکی صورت گرفته و از این تعداد، 13 هزار و 500 دستگاه گشایش اعتبار شده و سفارش خرید تعلق گرفته است.ظرف دو تا سه هفته آینده همه 4هزار و 500 دستگاه مذکور برای گشایش اقدام شده و تا چهار ماه آینده اولین خودروهای سنگین تولید شده به بازار ارائه خواهد شد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با برزیلی‌ها قراردادی در حوزه تأمین ماشین‌های سنگین نبسته‌ایم، افزود: برزیلی‌ها اعلام کردند که امکانات خوبی در این حوزه می‌توانند در اختیار ایران قرار دهند و سفیر آنها به عنوان نماینده تام‌الاختیار در این حوزه با مقامات ایرانی وارد گفت‌وگو شدند. مقامات برزیلی یک فاینانس 1.2 میلیارد دلاری برای کار با ایران اختصاص داده‌اند که این مبلغ توسط بانک توسعه برزیل در جهت مشارکت شرکت‌های ایرانی و برزیلی اختصاص داده خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: برزیلی‌ها امکانات بسیار خوبی دارند و در کنار آن، رابطه تجاری و اقتصادی بین دو کشور در سال‌های گذشته همیشه گرم و دوستانه بوده است، برزیل یکی از کشورهایی است که اگر تجار ایرانی فعالیت خوبی برای گسترش مراواردات با این کشور داشته باشند می‌توانند تأمین کننده بخشی از نیازهای کشور ما باشد.

رنواز ایران نرفته

معظمی در خصوص خروج رنو از ایران گفت: رنو از ایران نرفته و هنوز فعال است. فعالیت‌های رنو در یک بخش، رنو پارس و فروش محصولات رنو به ایران صورت می‌گیرد و در بخش دیگر این شرکت در سال های گذشته اظهار تمایل برای مشارکت و سرمایه‌گذاری تولید در ایران را کرده بود. فعالیت‌های رنو پارس همچون گذشته در ایران ادامه دارد و این شرکت قول داده که در زمینه تأمین قطعات ماشین‌های رنو در ایران مشکلی به وجود نیاید. سرمایه‌گذاری رنو در ایران شروع نشده است و دلیل اصلی این موضوع این است که به عنوان شریک اصلی رنو نتوانستیم به تعهدات عمل کنیم.

وی افزود: قرار بر این بود که سازمان گسترش اقداماتی در جهت شروع سرمایه‌گذاری رنو انجام دهد اما این اقدامات کمی طولانی شد اما اکنون به همه تعهدات عمل کردیم و در حال گفتگو برای شروع سرمایه‌گذاری رنو در ایران هستیم. در رابطه با تاخیر تحویل ماشین‌های رنو پارس مذاکراتی با رنو صورت گرفت و این شرکت تعهد داد که به آن میزان از قطعاتی که در گذشته قرار بود برای خودروهای ایران تأمین کنند پایبند باشند.

انتهای پیام