پیش بینی ۶ صنعت و چند تک سهم + وضعیت بورس با تکیه بر دو مهم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام در حالی دومین هفته شهریور را از نیمه کانال 137 هزار واحدی شاخص و باقی ماندن ابهامات مربوط به شرکت های ارزآور شروع می کند که کارگزاری آبان درباره وضعیت روزهای آینده بازار اعلام کرد در هفته گذشته اتفاقات عجیب و کم نظیری در رابطه با نرخ فروش محصولات ویژه نفتی رخ داد که بر کلیت بازار اثر گذار بود و احتمالا اثرات این گونه از رفتارها که حاکی از توجه اندک  وزارتخانه های کلیدی نسبت به بازار سرمایه است، در ادامه نیز در رفتار سرمایه گذاران بیشتر دیده شود.

همین موضوع باعث افزایش عرضه در گروه های مورد توجه بازار در انتهای هفته بود که به نظر می رسد در صورت اصرار بر تعیین نرخ ارزان و به دور از واقعیت در بورس کالا، ادامه دار باشد. هرچنداکثریت فعالان بر این باورند به هر حال و با هر نامی این نرخ ها به واقعیت نزدیک خواهد شد حال یا با آزادسازی و یا با برداشتن سقف رقابت و ...

اما رفته رفته بازار حساسیت بیشتری نسبت به مساله تحریم ها و آمارهای مربوطه نشان می دهد. آمارها که حاکی از کاهش فروش نفت به دلیل مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی است، به مرور می تواند مورد توجه تحلیلگران و سرمایه گذاران قرار گیرد و اگر بنا به ماندن نقدینگی در بازار سهام باشد، گرایش سهامداران به گروه های نسبتا مصون از ریسک تحریم و البته منتفع از رشد نرخ ارز و تورم بیشتر خواهد شد.

توجه روزهای گذشته به سهام گروه های سیمانی، دارویی، ساختمانی و محصولات غذایی نیز موید همین موضوع بوده که به احتمال زیاد همچنان ادامه خواهد داشت. هرچند گزارش های مناسب و البته شفاف سازی های پی در پی از شرکت های مورد توجه بازار در رشد اخیر تا حدودی نگرانی های ایجاد شده در رابطه با افت مقداری فروش را کاهش داده است.

از طرفی رشد قیمت نفت متاثر از کاهش پی در پی موجودی ذخایر نفت امریکا، افت شاخص دلار و نزدیکی به موعد تحریم های بخش انرژی ایران می تواند احتمال ادامه اصلاح و یا افت معنا دار گروه فراورده های نفتی را با تردید مواجه سازد و اگرچه اتفاقات اخیر جو بی اعتمادی در این گروه را تشدید کرده اما همچنان این گروه از گزینه های مناسب جهت سرمایه گذاری محسوب خواهد شد.

در گروه بانکی، عرضه سنگین سرمایه گذاران حقوقی در بازگشایی نمادهای "وبملت و وتجارت" می تواند سرعت رشد نمادها را کاهش دهد و در تک سهم های "حفاری، رمپنا، فاذر و فاراک" اصلاح کم عمق قیمتی و زمانی محتمل خواهد بود.

"های وب" نیز که در آخرین روز کاری هفته متعادل شد و البته حجم معاملات مناسبی را نیز به خود اختصاص داد می تواند همچنان مورد توجه باشد. هرچند شرایط خاص برای این نماد احتمالا استقبال کمتری از طرف سرمایه گذاران ریسک گریز را به دنبال داشته باشد.

به صورت کلی بازار در روزهای باقی مانده شهریور همچنان درگیر ابهامات پیرامون نرخ گذاری در بورس کالا و شایعات و تاییدیه و تکذیبه مربوط به این مساله خواهد بود و از طرفی موعد تسویه اعتبار کارگزاری ها نیز می تواند تا حدودی روند بازار را با چالش روبرو سازد.

کشمکش های بین المللی  و نزدیک شدن به موعد تحریم های بخش انرژی بیش از پیش می تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد و همین موضوع نیاز به توجه بیشتر دست اندر کاران و همکاری همه جانبه دیگر ارکان موثر، به منظور کمک به جذب نقدینگی و یا دست کم جلوگیری از خروج نقدینگی موجود از بازار را گوشزد می کند.

انتهای پیام