انتقاد از تحمیل محصولات بی کیفیت خودرو در ثبت نام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام پارسایی به ایسنا گفت: شهروندان ایرانی علاوه بر آنکه مجبور به خرید خودروهای غیرایمن، بی‌کیفیت و گران تولید داخل هستند اخیرا گرفتار نگاه تحقیرآمیز توریست‌های کشورهای عربی هستند که با خودروهای به‌ روز، ایمن و با کیفیت در شهرها و مناطق گردشگری و تفریحی ایران تردد می‌کنند.

وی حل چالش‌های قیمتی بازار خودرو را در گروی عمل به تعهدات خودروسازان دانست و افزود: اگر قصد مقامات دولتی صنعت خودروسازی و خودروسازان، کاهش عطش بازار خودرو است باید با تکمیل نقایص خودروهای انبار شده در پارکینگ‌ها به سرعت خودروهای پیش‌فروش شده را به بازار عرضه کنند.

این نماینده مجلس محدود کردن ثبت‌نام خودرو به تیبا،‌ پراید و وانت نیسان توسط شرکت سایپا را نکوهش کرد و گفت: اگر سایپا از چهارشنبه هفته جاری در فکر ثبت‌نام ۵۰ هزار خودروی جدید است باید همه خودروهای دارای تقاضای مردم را پیش‌فروش کند. محدود کردن ثبت‌نام‌ها به خودروهای غیرایمن و بی‌کیفیت تیبا، پراید و وانت نیسان زیر سوال بردن حقوق شهروندی و تحقیر کردن مردم است.

پارسایی در پیشنهادی خواستار کنترل دقیق فرآیند ثبت‌نام‌های اینترنتی ایران‌خودرو و سایپا توسط سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی و سازمان حمایت شد و ادامه داد: اگرچه خودروسازان مدعی هستند  فرآیند ثبت‌نام‌ها پاک و فاقد انحصار است اما دستگاه‌های نظارتی باید بر فرآیند ثبت‌نام‌ها به ویژه ثبت‌نام‌های اینترنتی که همواره محل سوء استفاده دلالان خودرو بوده،‌ با قاطعیت و دقت نظارت داشته کنند.

وی صنعت خودروسازی را در آستانه پیری دانست و گفت: در دنیای امروز عرف است که از صنایع نوپا حمایت شود اما به نظر می‌رسد حمایت از خودروسازان در ایران پس از چندین دهه، همچنان جاری و دائمی است و این بزرگترین ظلم به حقوق شهروندی مردمی است که مجبورند بهای سوء مدیریت‌ها و بی‌کفایتی‌ها را بپردازند.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت این ضعف خودروسازی است که بیش از چندین دهه از انواع و اقسام رانت‌ها و انحصارات دولتی استفاده کرده اما هنوز نتواسته زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ثبت‌نام همزمان چند هزار متقاضی را فراهم کند و سایت اینترنتی ثبت‌نام به محض باز شدن، از دسترس عموم خارج می‌شود.

پارسایی اذعان خودروسازان به ناتوانی برای پاسخ به حجم فزاینده تقاضا برای خرید خودرو را مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی مدیران عامل هر دو خودروساز بزرگ صراحتا حجم تقاضا در بازار خودرو را فزاینده اعلام می‌کنند و به ناتوانی برای پاسخ به تقاضا اذعان دارند پس نباید در برابر باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی مقاومت کنند بلکه باید اجازه دهند خودروهای خارجی وارد شود تا عطش بازار با واردات خودروهایی که باز حجم زیادی از آنها توسط خود انها انجام می‌شود، رقابت ایجاد شده و عطش بازار و قیمت ها فروکش کند.

انتهای پیام