دلایل رکورد شکنی های جدید بورس/ پیش بینی ارزش ۱.۲ هزار میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خدابخش در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به رکوردهای جدید بازار که دیروز با جهش 4764 واحدی شاخص و ثبت رقم 146 هزار و 998 واحدی و معاملات 1025 میلیارد تومانی همراه بود گفت: علت افزایش معاملات ابزارهای تدارک دیده شده برای سرمایه گذاران در بورس بوده که باعث جذب سرمایه شده است.

وی افزود: افزایش شاخص ها می تواند کمک کند تا شرکت های بیشتری در بورس مشارکت داشته باشند و کسب و کار شرکت ها توسعه یابد و موجب جذب سرمایه گذاران در بورس شود. در این میان شرکت های صادارت محور مانند گروه پتروشیمی و معدنی ، بیشترین حاشیه سود را داشته و از رشد بالایی برخوردار بودند.

پیشنهاد کارشناسی به تازه واردان به بورس

امیر تقی‌خان تجریشی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: باتوجه به شرایط فعلی جامعه این امکان برای سرمایه گذاران وجود دارد تا در بورس سرمایه گذاری کرده و تجریه جدیدی را بدست آورند. فعالیت در بورس کار حرفه ای بوده و به سرمایه گذارانی که قصد ورود در بورس را دارند پیشهاد می شود ابتدا در سهام و اوراق بهاداری که سود ثابتی را تضمین می کند آغاز کنند و سپس وارد مرحله ریسک پذیری شوند.

وی ادامه داد: صندوق سرمایه گذاری متنوعی وجود دارد که می تواند سرمایه گذاران را در بورس هدایت کند. این صندوق ها حافظ سرمایه سهامدارن است.

علت تمایل سرمایه گذاران به سهام پالایشگاه ها

­علی سعیدی مشاور سازمان بورس نیز در پاسخ به این سوال که چرا تمایل سرمایه گذاران به سهام شرکت های پالایشی بیشتر شده ، گفت: عمده شرکت هایی که محصولات آنها با نرخ های بین المللی قیمت گذاری می شود تحت تاثیر افزایش شاخص بورس قرار گرفته اند و نه تنها شرکت های پالایشی بلکه شرکت های فلزی و معدنی هم تحت تاثیر قرار گرفته اند.

پیش بینی ارزش بازار 1.2 هزار میلیارد تومانی

وی ادامه داد: سال 89 ارزش کل بورس­ حدود 330 تا 340 میلیارد دلار بود که بعد از کاهش سال 91 این عدد به 110 میلیارد رسید و امروز به حدود­ کمتر از 60 میلیارد دلار رسیده که نشان می دهد برای رسیدن به گذشته 2 برابر ظرفیت وجود دارد و اگر امروز ارزش بازار سهام به 650 هزار میلیارد تومان رسیده باشد به راحتی باید به 1.2 هزار میلیارد تومان هم برسد چرا که ارزش پول کمتر شده و یا قدرت خرید پول برای خرید سهم­ کاهش یافته است.

سعیدی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی هم آثار مخرب دارد و هم آثار مثبت ، ادامه داد: در بورس شرکت هایی که محصولات آنها در سطح بین المللی قیمت گذاری می شود و صادرات خوبی هم دارند برنده های این ماجرا هستند و اثر آن در شاخص های بورس دیده می شود.  اگر ارزش پول یک سرمایه گذار در بورس بخاطر تورم کم می شود در عوض افزایش شاخص ها و آمارهای بورس آنرا جبران می کند.

انتهای پیام