منتظر بخشنامه جدید ارزی صادرکنندگان باشید / واردات اندک با دلار ۱۴ هزارتومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، اتاق بازرگانی تهران از برگزاری جلسه وزارت صنعت و بانک مرکزی در خصوص دستورالعمل اخیر بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خبر داد و در این جلسه غلامرضا پناهی گفت: هیچ فردی موافق با پیمان سپاری ارزی نیست اما رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان باید صورت گیرد و لازم است در جایی این موضوع کاملا شفاف شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ، تغییراتی در دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و مربوط به شیوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اعمال شده و قرار است امروز بخشنامه جدید صادر شود. در این میان تمام افراد باید مابه التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار آزاد را ظرف ۶ ماه به دولت پرداخت کنند

این مقام مسئول ادامه داد: ممکن است امکان تامین ارز در برخی کشورها وجود نداشته باشد و در مقابل، ارز را از کشور دیگری تامین کنیم. اما به هر حال تلاش داریم تمام نیازهای ارزی را با مدیریت پاسخگوئیم.  هم اکنون در بازار دوم متوسط نرخ دلار ۹ هزار تومان است و واردکنندگان نیز ارز مورد نیاز را از این بازار تامین می کنند. بنابراین دلار ۱۴ هزار تومانی برای واردات حجم زیادی را شامل نمی شود که موثر باشد.

پناهی افزود: مشتریانی داریم که مرتب تقاضای تامین ارز از بانک مرکزی دارند در حالی که همان مشتریان صادرکننده نیز هستند. پس سوال بانک مرکزی این است که ارز صادراتی آنها کجا مصرف می شود؟ در حالی که باید حداقل واردات خود را تامین کنند.

به گفته وی ، صرافی ها و بانک ها بزودی حجم زیادی از اسکناس را وارد بازار کرده و نیاز واقعی را تامین خواهند کرد.

انتهای پیام