۱۱ برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در تابستان آتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ برنامه وزارت نیرو در تابستان 98 در هیات دولت مطرح شد که خلاصه آن در اختیار اعضا قرار گرفت.برنامه تابستان سال 98 شامل مشارکت نهادها و صنایع بزرگ و کوچک، سازمان های دولتی و همکاری مردم را خدمت اعضا دادیم و مورد توجه آنها نیز قرار گرفت که سال 97 توانستیم مقدار قابل توجهی صرفه جویی کنیم.

وی افزود: برنامه تابستان سال آینده را نیز آماده کردیم، برآورد این است که  اوج بار مصرف تابستان 98  بیش از 61 هزار مگاوات نیاز به برق خواهیم داشت که در حال حاضر ظرفیت قابل اتکای عملی اندکی بیش از 53 هزار مگاوات است یعنی حدود 8 هزار مگاوات را باید تامین کنیم. برای این کار چند تقسیم بندی را صورت داده‌ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: 25 نیروگاه حرارتی در حال ساخت داریم که برنامه زمان بندی تک تک آنها مشخص است و یکی پس از دیگری با حمایت‌های دولت و تامین منابع مالی به مدار خواهند آمد. با به مدار آمدن این 25 نیروگاه ظرفیت حدود 5.2 هزار مگاوات اضافه خواهد شد.این مقدار ظرفیت اسمی است و ظرفیت عملی حدود 4.2 هزار مگاوات خواهد بود و تجدید پذیرها نیز شامل این بخش خواهد بود. الان در حال حاضر حدود 45 درصد نیروگاه های تجدید پذیر نیروگاههای بادی،حدود 35 درصد نیروگاه‌های خورشیدی و بقیه هم سایر نیروگاه‌ها هستند.طبق برنامه حدود 600 مگاوات دیگر تا تابستان سال 98 از تجدید پذیرها به مدار خواهند آمد.

اردکانیان گفت: مهم این است بدانیم با توجه به کمبود 8 هزار مگاوات چیزی حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت تولیدی اضافه خواهیم کرد و حدود سه هزار مگاوات آن برنامه مدیریت مصرف خواهیم داشت.حدود 11 برنامه را طراحی کردیم که بتوانیم با اجرای آنها سه هزار مگاوات مدیریت مصرف را تامین کنیم این برنامه‌ها شامل تغییر و اصلاح ساعت کار در دوران اوج بار است.حدود 15 میلیون لامپ مصرفی سازمان های دولتی را تغییر خواهیم داد و به سمت لامپ‌های کم مصرف می‌بریم با بحث روشنایی معابر به نحوی منابع باز می گردد که در ضمن تامین روشنایی مورد نیاز صرفه جویی هم صورت بگیرد. مدیریت مصرف کولرهای آبی نیز گام دیگر است.

وی اضافه کرد: مولدهای خود تامینی که سازمان‌ها و صنایع دارند به شکل فعال وارد مدار خواهیم کرد که بتوانیم از ظرفیت انها استفاده کنیم. در خصوص چاه‌های کشاورزی هم به همین شکل عمل خواهیم کرد . یکی از برنامه‌ها هم اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها است. امیدواریم کارهایی صورت بگیرد که مصرف کنندگان این بخش تشویق شده و به کسانی که مدیریت مصرف صحیح دارند بپیوندند.

وزیر نیرو تصریح کرد: برای تک تک برنامه‌هایی که طراحی شده پیش بینی کردیم چه مقدار صرفه جویی صورت می‌گیرد.به عنوان اصلاح تعرفه‌ها حدود 15 هزار مگاوات در برنامه‌ها است تا از این طریق بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.به عنوان یک منبع تامین درآمد به این طرح‌ها نگاه نمی‌کنیم، بلکه به گونه‌ای طراحی خواهند شد که موجب کاهش مصرف شوند.

اردکانیان ادامه داد: چه ساخت نیروگاه‌ها و چه برنامه‌های مدیریت مصرف الزاماتی هم دارد که در قانون بودجه، در مصوبات هیات وزیران و شورای عالی اقتصاد خود را نشان می‌دهد، اصل امیدواری به آگاهی مردم است. تا همانند سال جاری با همراهی‌ تابستان سال 98 ر ا هم بتوانیم به خوبی طی کنیم.

انتهای پیام