سقوط بی سابقه شاخص بورس عربستان +علت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، شاخص اصلی بورس عربستان روز پنجشنبه 0.4 درصد کاهش یافت و به هفت هزار و 591 واحد رسید، امری که در 6ماه گذشته بی سابقه گزارش می شود.همچنین سهام شرکت صنایع پایه عربستان سابک 1.2 درصد و شرکت بزرگ پتروشیمی صحرا نیز 1.1 درصد کاهش یافت.

سقوط بورس عربستان همزمان با آن روی می دهد که شاخص بورس قطر و کویت به ترتیب 0،3 و 0،4 درصد افزایش نشان می دهد.علت سقوط سهام بازار بورس سعودی ناشی از اقدام فروش سهامداران در هفته های گذشته بیش از خرید سهام است درحالی که شرکت ها با توجه به بی ثباتی بازارهای نوظهور و تنش های تجاری کشورها، محتاط تر عمل کرده اند.

بسیاری از شاهدان عینی در عربستان از خروج سرمایه از این کشور سخن می گویند، به نحوی که سرمایه گذاری خارجی طی چهار سال گذشته به پایین ترین سطح رسیده است.برخی تحلیلگران خروج سرمایه از عربستان و سقوط بورس این کشور را به دلیل نگرانی سرمایه گذاران نسبت به موج بازداشت فعالان مدنی و مذهبی در این کشور اعلام کرده اند.

از سوی دیگر برخی خانواده های عربستانی به دنبال یافتن راه های پنهانی برای خروج سرمایه ها از این کشور و سرمایه گذاری در دیگر کشورها از جمله در مصر هستند.خروج سرمایه از سعودی، چشم انداز موسوم به 2030 سعودی برای ایجاد 500 هزار فرصت شغلی شهروندان آن طی پنج سال آینده را با شکست رو به رو کرده است.

انتهای پیام