قول قطعی رئیس دفتر رئیس جمهور به کاهش قیمت ارز / نقش سه کشور در افزایش

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود واعظی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه دولت، بخش خصوصی و مردم اضلاع حل مشکلات اقتصادی کشور هستند گفت: اگر مسائل به مردم گفته شود آنان تحت تأثیر مسائل روانی قرار نمی گیرند. نیاز کشور به کالا سالانه 10 تا 20 درصد افزایش می یابد اما اگر هر فردی بر اساس جنگ روانی 3 برابر نیاز خرید کند نیاز 3 برابر افزایش می یابد.

وی با اعلام گذرا بودن شرایط فعلی، قول داد با اجرای برنامه های دولت تا دو ماه آینده قیمت‌ ارز قطعا" کاهش یابد.بنابراین مردم نگران کالاهای اساسی  نباشند. زیرا به اندازه کافی واردات و ذخیره سازی شده و اولویت دولت تأمین سفره مردم و نیازهای دارویی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ریشه نوسانات نرخ ارز پیچیده تر از آن است که آن را به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط دهیم ، ادامه داد: دولت هیچ تغییر رویه ای در سیاست ها طی چند ماه اخیر نداشته و آنچه روی داد فشار از خارج بود. همان دولتی است که از سال 92 در اقتصاد ثبات ایجاد کرد و تورم را کاهش داد.

واعظی با بیان اینکه عربستان، امارات و آمریکا بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی برای ارز ایجاد کرده اند و آن را بالا می برند افزود: بازار ایران نیز از آنها تبعیت می کند. این در حالی است که دولت حدود 14 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاهای اساسی و حدود 25 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما برای واردات نیازمندی ها اختصاص داده و تنها یک درصد ارز در بازار کوچه و پس کوچه مبادله می شود که نه تعیین کننده قیمت محصولات و نه نشان دهنده اقتصاد کشور است.

وی با افزود: در پی راه حلی برای مسئله گرانی هستیم.

واعظی افزود: در اروپا تهاتر با یورو انجام می شود و محدودیتی در این زمینه نداریم و در حال ایجاد ساز و کاری برای کنار گذاشتن دلار هستیم. اروپایی ها در حال بررسی راه حل هایی هستند که بانک مرکزی آنان مستقیم با بانک مرکزی ایران رابطه داشته باشد.البته شرکت های بزرگ در بورس های کشورهای مختلف حضور و در این کشورها شعبه دارند و برخی سرمایه گذاران آنها آمریکایی هستند.

انتهای پیام