راهکارهای مسئولان بورس برای ماندگاری سرمایه ها در بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عظیم ثابت در تشریح ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار به عصرمالی گفت: استقبال از بازار سرمایه رویداد خوبی است اما حمایت از سرمایه گذاران خصوصا تازه واردین بسیار مهم تر و حساستر است.

وی با طرح سوال فعالان بازار سرمایه، سازمان و شرکت بورس، شرکت های تامین سرمایه، کارگزاری، سبدگردانی و مشاور سرمایه گذاری و حتی در راس آن شورای عالی بورس برای هدایت، جذب و خصوصا ماندگاری سرمایه های مردم در بورس چه راهکارهای اجرایی و عملی دارند؟ افزود: با افزایش سهم شناور آزاد شرکت ها، پذیرش شرکت های سودآور جدید، بازارگردانی حرفه ای، تقویت ابزارهای نوین مالی، سوق دادن سرمایه گذاران مبتدی به سمت صندوق های سرمایه گذاری، تعریف مشوق های جدید و... به بازار سرمایه می توان عمق این بازار را افزایش داد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه باید برای عرضه ها آماده بود،گفت: باید راهکاری برای مصونیت سرمایه های سرمایه گذاران طراحی شود. نباید اجازه داد سرمایه گذارانی که به امید کسب سود و حفظ ارزش منابع، دیرتر به سمت بازار سرمایه آمده اند، متحمل زیان سنگین شوند و اصطلاحا عطای بازار را به لقای آن ببخشند.

ثابت با اشاره به اینکه بازار سرمایه، شفاف ترین، سودآورترین و بهترین گزینه سرمایه گذاری مولد و ضدتورمی است، تصریح کرد: برای مانایی بیشتر و استمرار سودآوری معقول آن باید برنامه داشت. در این راستا نیاز است تا قوانین و مقررات داخلی معاملات به روزرسانی شود. همچنین زمان توقف نمادها باید کاهش یابد و سامانه معاملات نیز متناسب با نیاز روز بازار باشد تا شاهد قفل شدن سامانه و از دسترس خارج شدن آن نباشیم.

وی ادامه داد: دست اندرکاران و مسئولان بازار سرمایه باید برای اصلاح نقاط ضعف بازار، عزم را جزم کرده و اراده را به کار گیرند، چراکه این اقدامات وظیفه ذاتی ماست. به علاوه هلدینگ ها و شرکت های بزرگ بازار سرمایه فقط به منافع شخصی و حقوقی خود نگاه نکنند بلکه با توجه به رسالت ها و مسئولیت های اجتماعی به بازار سرمایه از منظر بلندمدت و محل کسب و کار همیشگی و مستمر و اهالی آن توجه کنند.

ثابت با اشاره به اینکه تاکنون نیز اقدامات ارزشمندی به منظور عمق بخشی به بازار سرمایه صورت گرفته،گفت: در شرایط فعلی باید بیش از پیش برنامه داشته باشیم تا نقش و جایگاه بازار سرمایه را در زمینه های مختلف ارتقا دهیم و این،ممکن نیست مگر با خرد جمعی، هم افزایی نهادی و همت عالی تمام فعالان و ارکان بازار سرمایه.

انتهای پیام