دفاع یک مدیر از عملکرد حقوقی ها و تصویر مثبت حال و آینده بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره شرایط روزهای اخیر بازار با تمرکز بر رفتار سهامداران حقوقی و حقیقی به سنا گفت: طی چند ماه اخیر بسیاری از سرمایه گذاران بازارهای دیگر به سمت بورس حرکت کرده اند و بازار با رونق طولانی مدت همراه بود اما با وجود مزیت های ورود نقدینگی عمیق تر شدن، ریسک گریزی نیز افزایش یافته است.

وی افزود:با توجه به اینکه سرمایه گذاران در دوران پر رونق واردبازار شده اند این انتظار برای گروه های جدید به وجود می آید که در بلندمدت هم این روند خواهد بود و اصلاح قیمتی در پیش نباشد. به همین دلیل عده ای با شروع اصلاح قیمت ها، عرضه ها را تشدید می کنند که عمده این عرضه ها هیجانی است.

این کارشناس درباره رفتار هیجانی دو گروه سهامداران حقوقی و حقیقی هم توضیح داد: عرضه سهام و تقاضای آن در زمانی که هیجان از هر زمانی پررنگ تر است علاوه بر اینکه می تواند در معاملات بازیگران خرد اثر گذار باشد، بزرگان بازار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل خطر انحراف از مسیر تعادل بیش از همیشه احساس می شود و ریسک اقدام همراه با خطا نیز افزایش می یابد.

خدارحمی افزود: در این بین هوشیاری سهامداران حقوقی می تواند منجر به حذف این رفتار هیجانی شود و هرکدام به نوبه خود به جمع آوری بسیاری از صفوف عرضه می پردازند و با احتیاط در انتخاب سهم ها، آرامش خاطر را به بازار برمی گردانند.

وی ادامه داد: به عنوان سهامدار حقوقی، باید سهامی که در زمان رونق خریداری شده و ارزندگی دارند را در زمان افت بازار با انگیزه بیشتری به فروش برسانیم. بنابراین مطمئنا قصد حقوقی ها سفته بازی و نوسان گیری نبوده و به طور طبیعی سهام ارزنده و خریداری شده هنگام روند نزولی به نحو مطلوبی به فروش می رسد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات افزود: در شرایط فعلی اکثر قریب به اتفاق حقوقی ها به این نتیجه رسیده اند که باید از بازار پشتیبانی های لازم صورت گیرد. بنابراین دیری نمی پاید که بار دیگر آرامش به روند معاملات بورس برمی گردد و بازار روند پر رونقی پیدا می کند. دراین میان که ورود سهامداران جدید بیش از گذشته محسوس است، اشاعه فرهنگ سرمایه گذاری ضروری بوده و رسانه ها باید به روش های مختلف اصول اولیه را به مردم بیاموزند تا بازار سهام به عنوان یکی از مهمترین ارکان جذب نقدینگی وارد چالش جدی نشود.

به گفته خدارحمی ، درحال حاضر ارزش معاملات به ارقام بسیار مناسبی رسیده و به طور میانگین روزانه بیش از 1000 میلیارد تومان معامله می شود. از سوی دیگر ریسک های ناشی از تحریم های تا حد زیادی به واسطه تعامل با کشورهای اروپایی کمرنگ شده است. در این زمینه رسانه ها باید این نکات را به مردم یادآوری کنند. زیرا تجمیع تمام مولفه های بورسی حاکی از وجود نشانه های سودآوری این بازار است.

انتهای پیام