تحلیل تکنیکال شاخص کانال ۱.۵ میلیونی و اثر ۷ اقدام در بهبود وضعیت بورس
با بررسی تکنیکالی شاخص به نظر می‌رسد با پایان روند اصلاحی، اولین برگشت به کانال ۱.۵ میلیونی رخ دهد و تحلیلگران معتقدند ۷ اقدام می تواند در بلند مدت به بهبود وضعیت بازار کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش 1.19 درصدی به سطح یک میلیون و 174 هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش یک درصدی به  سطح 406 هزار واحد رسیدند.

امروز نارضایتی معامله گران از فشار عرضه ها قابل توجه بود زیرا با توجه به واریز ۵۰ میلیون دلار معادل ۱۰۳۴ میلیارد تومان از محل فروش منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه توسط بانک مرکزی، انتظار می رفت شاهد بازاری به مراتب بهتر بود. اگرچه برخی رسانه های بورسی ادعا کردند صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه در بسیاری از سهم ها بخصوص در منفی ها خریدار بازار بوده و این روند ادامه خواهد داشت . حال باید دید آیا در روزهای آتی شاهد بازار سبز رنگ خواهیم بود؟

خبرهای دیگر از کلیت بازار نشان می دهد در آینده نزدیک شاهد بازاری متعادل تر و معقول تر خواهیم بود برای مثال رییس سازمان بورس از راه اندازی میز صنعت برای تمام صنایع خبر داد و گفت با اعطای مجوز تاسیس تامین سرمایه به پالایشی ها، انتظار می رود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه برای پیشبرد اهداف تامین شود.

از نظر بسیاری از تحلیلگران بازار، اقدامات این چنینی و توسعه ابزارهای مالی،  ثبات مقررات، حذف قوانین زائد، عدم قیمت‌گذاری دستوری و تشویق رقابت و سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم در بورس می تواند در بلند مدت به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کند. از منظر تکنیکالی نیز بازار در پایان آخرین شاخه‌ اصلاحی پیچیده‌ بوده و به نظر می‌رسد اولین برگشت به سمت کانال ۱.۵ میلیونی را تجربه خواهیم کرد.

در پایان معاملات امروز نماد‌های " فملی و  فولاد" بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 6.7 و 21.2 هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به معامله عمده نماد " شسپا" به مبلغ 3.4 هزار میلیارد تومان بود.

در گروه بانکی در غیاب "وبملت"، نمادهای " وبصادر ، وتجارت " با قیمت های منفی 2.1 و 1.9 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات "فولاد و فملی" با قیمت های منفی 2.1 و 2.7 درصد و با صف خرید به پایان رسیدند. معاملات نمادهای گروه  پالایشی  همچون" شتران، شپنا و شبندر " با فشار فروش همراه بودند. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو ، خساپا" با افزایش عرضه و صف فروش همراه بودند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس به 10249 دلار، روی به 2958 دلار و هر انس طلا به 1853 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 68.48 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 65.20 دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می ­دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 22 هزار و 900 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را 22 هزار و 522 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 90 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از 12117 ریالی به دلار 207793.5 ریالی اعلام شد.

سقوط بیت‌کوین به 44 هزار دلار! ارزهای رمزپایه هفته بدی را پشت سر گذاشتند. آنها با گزارش های مربوط به پولشویی، هک، فرار مالیاتی و تسریع در تغییر اقلیم تحت تاثیر قرار گرفتند.

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر شایعه افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: فروش هر کیلو به قیمت بالاتر از 8700 تومان تخلف و عرضه در بسته‌های 700 یا 900 گرمی نیز ممنوع است.

مدیرعامل ایران خودرو از آغاز تولید محصول جدید تارا با گیربکس اتوماتیک در تیر خبر داد و گفت: رانا پلاس جدید به زودی و محصول کراس اوور هم در نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه می شود.

نماینده روسیه در مذاکرات برجام در وین از جلسه صریح و مفید با نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و برای احیای برجام خبر داد.

زمان قطعی واگذاری 15 درصد از سهام تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان برای چهارشنبه جاری تعیین شد تا دومین شرکت جدید در سال جاری وارد بازار شود.

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد در ماه نخست سال جاری تولید فولاد میانی بیش از ۲.۸ میلیون تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کمیسیون انرژی مجلس ، پرونده تخلف دولت در اجرای قانون پتروپالایشگاه را آماده ارایه در صحن کرد تا درصورت تصویب به قوه قضاییه ارجاع شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام