رئیس سازمان بورس مطرح کرد:
سه مطالبه اصلی صنعت برق و پیگیری راهکارهایی برای منافع سهامداران واقتصاد
رییس سازمان بورس با اشاره به سه مطالبه اصلی فعالان صنعت برق گفت: با پیگیری راهکارهای موجود هم منافع سهامداران و هم منافع اقتصاد تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی در سومین جلسه میز صنعت با مدیران عامل نیروگاه های تولید برق و انجمن تولیدکنندگان برق گفت: این صنعت اگرچه مسائلی دارد اما در عین حال راه ­حل ­های متعددی نیز پیش روی آن قرار دارد. بخصوص که بخشی از این راه ­حل ­ها در قوانین و مقررات موجود، پیش­ بینی شده اما متاسفانه هنوز اجرا نشده است. بنابراین مطالبه اصلی در رابطه با صنعت برق این است که این مقررات اجرا شود که از جمله می ­توان به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها اشاره کرد.

وی افزود: این ماده قانونی صراحتاً اعلام می­ کند کالا با ورود به بورس از شمول قیمت­ گذاری دستوری خارج می شود. از این رو انتظار می­ رود با اجرای این قانون، محدودیت ­های قیمتی و مواردی همچون سهمیه­ بندی در این صنعت از بین برود. چالش دیگر این صنعت، موضوع صادرات برق است و انتظار فعالان صنعت برق این است که صادرات برق توسط نیروگاه ­های بخش خصوصی صورت گیرد. این مطالبه به حقی است. چراکه افزایش صادرات غیر نفتی در گرو حضور بخش خصوصی در بازار صادرات است.

این مقام مسئول موضوع دیگر را امکان توسعه تولید برق و سرمایه­ گذاری در ظرفیت ­های جدید نیروگاه­ های موجود دانست و ادامه داد: بخشی از نیروگاه ­ها می ­توانند از طریق ایجاد سیکل ترکیبی، تولید برق را افزایش دهند که تحقق این امر نیاز به سرمایه ­گذاری دارد. اما سرمایه ­گذاری جدید منوط به برخورداری صنعت برق از سودآوری و توجیه­ پذیری کافی است.

دهقان دهنوی گفت: بنابراین راه حل این است که زمینه و شرایط جهت سودآوری صنعت برق فراهم شود تا سرمایه­ گذاری جدید از طریق بازار سرمایه وارد این شرکت ­ها شود و آنها با افزایش ظرفیت بتوانند ضمن سودآوری بیشتر، مشکلات فعلی در این حوزه را که به شکل قطعی برق خود را نشان داده از بین ببرند. ضمن اینکه با صادرات بیشتر سودآوری بیشتری نیز شامل حال اقتصاد و شرکت­ های تولیدکننده خواهد شد.

وی در خصوص مزایای برگزاری این جلسه ها و ایده اولیه تشکیل آن توضیح داد: ایده اولیه تشکیل این جلسات، همگرایی، همفکری و استفاده از ظرفیت­ های بازار سرمایه برای کمک کردن به صنایع مختلفی بود که شرکت ­های حاضر بود. سازمان بورس با برگزاری این جلسات و بررسی راهکارهای لازم در جهت حفظ و توسعه منافع سهامداران و توسعه سرمایه­ گذاری­ ها و رشد تولید در شرکت­ های بورسی قدم برمی­ دارد. با پیگیری راهکارهای موجود هم منافع سهامداران و هم منافع اقتصاد تامین خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام