در راستای صرفه جویی در مصرف آب:
تجهیزات برج های خنک کننده هیبریدی در ذوب آهن نصب شد
اجرای عملیات دمونتاژ برج های خنک کننده طرح قدیم ذوب آهن و نصب تجهیزات برج های خنک کننده هیبریدی ایستگاه ریخته گری شماره پنج بخش فولادسازی در خرداد اجرا شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا یزدان پناه مدیر برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات ذوب آهن با اشاره به اینکه اجرای پروژه های متعدد مربوط به اصلاح و بهینه سازی الگوی مصرف آب سابقه طولانی مدت در کارخانه دارد، گفت: در سیستم قبلی برج های خنک کننده ایستگاه ریخته گری شماره پنج با توجه به اتلاف قابل توجه آب و عدم تامین دمای موردنیاز، تصمیم به استفاده از فناوری های روز دنیا و جایگزینی با طرح های جدید در برج مذکور شد. برج های جدید نصب شده با قابلیت ساز و کار تقطیر کننده یا کندانسه گیر و الیمیناتور (رطوبت گیر) و وجود آب بندها، تلفات آب و بخارات حاصل از فرآیند را کاهش داده و سطح اتلاف انرژی را به حداقل ممکن می رساند .

وی افزود: کلیه عملیات ظرف مدت ۲۱ شبانه روز شامل دمونتاژ کلیه تجهیزات برج های قبلی و پیش مونتاژ قطعات و درنهایت نصب، آزمایش و راه اندازی با موفقیت به انجام رسید و با اتمام عملیات فوق کارخانه ذوب آهن به جمع چند کارخانه محدود دارنده برج های خنک کننده هیبریدی در داخل پیوست. با توجه به عدم حضور سوپروایزر کره ای به دلیل محدودیت های کرونایی با نصب دوربین های آنلاین مدار بسته در نقاط مختلف پروژه، کلیه مراحل بدون حضور کارشناسان خارجی بصورت شبانه روزی و آنلاین کنترل و با بهترین کیفیت ممکن به اتمام رسید.

مهرداد اسماعیلی مدیر مهندسی آبرسانی هم گفت: برج های خنک کننده مربوط به ایستگاه ۵ به دلیل پایین بودن بهره وری و پرت شدید آب و لرزش زیاد برج ها که قابل اصلاح نیز نبود همواره با مشکل بالا بودن درجه حرارت آب ارسالی به فولاد سازی مواجه بود. بنابراین جهت رفع این مشکل و با بررسی های به عمل آمده و با نظر مدیریت امور فنی و برنامه ریزی تولید مقرر شد برج های فوق تعویض شود. لذا با توجه به کوچک تر بودن ابن برج ها نسبت به سایر برج های خنک کننده در سطح کارخانه تصمیم به استفاده از برج های خنک کننده نوع هیبرید گرفته شد تا در صورت امکان بتوان بر روی سایر برج ها نیز مورد فوق به اجراگذاشته شود.

وی افزود: تمامی برج های خنک کننده موجود در کارخانه از نوع تر است که اساس کار برج های خنک کننده نوع تر تبخیر آب است یعنی تبخیر آب در این نوع از برج ها باعث کاهش گرمای نهان آب می شود و مقدار تبخیر در برج ها بستگی به درجه حرارت آب ورودی و درجه حرارت آب خروجی و دبی آب ورودی به برج دارد که امکان کاهش تبخیر آب در برج ها نیست مگر این که از برج های خنک کننده نوع هیبرید استفاده شود .

اسماعیلی ادامه داد: اسناد مناقصه طراحی و ساخت و نصب و راه اندازی این نوع از برج ها، تهیه و مناقصه برگزار و شرکت دونگ هی کره جنوبی با نمایندگی شرکت نیک انرژی در این مناقصه برنده و پس از عقد قرارداد و نقشه برداری از محل موجود، تجهیزات ساخته و در آبان سال ۹۹ وارد کارخانه شد. شرکت مذکور گراف اجرایی نصب و راه اندازی را حدود ۳۵ روز ارائه کرد که طی جلساتی با این زمان موافقت نشد و با مذاکره با شرکت نیک انرژی و با بررسی نقشه های اجرایی و هماهنگی جهت پیش مونتاژ بخشی از قطعات قبل از توقف ایستگاه، گراف ارایه شده ۱۵ روز اعلام شد که کار دمونتاژ برج های قدیمی از ۲۵ اردیبهشت با استقرار دو دستگاه جرثقیل ۹۰ و۳۰ تن آغاز شد و با توجه به محدود بودن فضای عملیاتی و بصورت سه نوبت و با نظارت مستمر، ۹ خرداد ماه عملیات نصب به اتمام رسید و تجهیز راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت توسعه صنعت لنجان نیز در این خصوص گفت: اجرای پروژه کولینگ تاورهای A و B ایستگاه ریخته گری شماره ۵ با توجه به اعتماد مدیریت های آبرسانی و مهندسی نت به توان داخلی و قدرت اجرایی شرکت های زیر مجموعه در دو مقطع زمانی شامل پیش مونتاژ قطعات که امکان آماده سازی آن قبل از شروع فعالیت دمونتاژ و اجرای پروژه صورت گرفت. در مرحله نهایی با توقف ایستگاه ریخته گری شماره ۵ ، عملیات دمونتاژ و نصب آغاز شد .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام