کارشناس بازار سرمایه:
بازارگردان‌ ها در دوران منفی بورس ۴۰ هزار میلیارد تومان از حقیقی‌ها جذب کردند
کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به روند عملکرد بازارگردان‌ها از جذب بیش از ۵۰ درصد عرضه ۸۰ هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها طی ۸ ماه روند منفی بازار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی قلی پور درخصوص دستورالعمل‌های بازارگردانی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دستورالعمل‌های بازارگردانی که توسط نهاد ناظر به بازارگردان‌ها ابلاغ شده و در حال اجرا است با این فرض تدوین شده که بازارگردان از محل تفاوت قیمت، سودی نبرد و صرفا کارمزدی از محل عملیات بازارگردانی و ایجاد نقدشوندگی برای سهام اخذ کند.

وی افزود: عمده عملیات بازارگردانی بصورت نرم افزاری و با نظارت اپراتور‌های متخصص صورت می‌گیرد بنابراین ساز و کار بازارگردانی مشکل ساختاری ندارد اما مشکل از جایی شروع می‌شود که اساسا عملیات بازارگردانی با محدودیت‌های معاملاتی بالاخص دامنه نوسان همخوانی ندارد. به واسطه دامنه نوسان محدود، اصلاح قیمت‌ها تصنعی و فرسایشی می‌شود و شرایطی مشابه هشت ماه گذشته پیش می‌آید و در این صورت بازارگردان به نوعی، یک طرفه اقدام به خرید می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط مثبت بازار که اخیرا کمتر اتفاق افتاده، بازارگردان‌ها بطور خودکار بر اساس برنامه تعریف شده در سمت عرضه قرار می‌گیرند که البته فرصتی برای ایجاد نقدینگی برای ادامه عملیات بازارگردانی در روز‌های آتی نیز است بنابراین بعد از مدت‌ها خرید یک طرفه، عرضه هم طبیعی بود.

قلی پور درخصوص اینکه چرا بازارگردان‌ها سفارش‌ها را در لحظات پایانی ثبت می‌کنند، توضیح داد: اینکه در چه ساعتی و چه حجمی سهام را خریده‌اند می‌تواند سلیقه‌ای باشد اما طی ساعات معاملات، الزام به انجام تعهدات بازارگردانی دارند و شاید با امید تغییر روند قیمت‌ها، معاملات را به لحظات پایانی موکول می‌کنند. بر این اساس بطور کلی برای بازارگردان‌ها زمان ارسال سفارشات تفاوتی ندارد.

به گفته وی، بازارگردان‌ها از زمان آغاز معاملات، سفارشات را در مثبت سه ثبت می‌کنند. البته طبق دستورالعمل‌های بازارگردانی امکان تخلف تقریبا بعید است. در کل دامنه نوسان محدود، عملیات بازارگردانی را بی معنی کرده  و انصافا بازارگردان‌ها در طول هشت ماه روند منفی بازار، بیش از نیمی از عرضه ۸۰ هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها را جذب کرده‌اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام