کارشناس اقتصادی اعلام کرد:
جزییاتی از مالیات بر عایدی سرمایه مسکن و املاک و ارز و سکه با محاسبه تورم
کارشناس اقتصادی با اعلام جزییاتی از مالیات بر عایدی سرمایه برای مسکن و املاک و ارز و سکه، گفت طبق تغییرات اخیر مجلس، تورم هم در نرخ مالیات لحاظ و از آن کسر می‌شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی ترابی‌فر  درباره انتقادتی از قانون مالیات بر عایدی سرمایه از جمله عدم تفکیک مردم عادی با سوداگران در مشمولیت مالیاتی به ایلنا گفت: در مصوبه کلیات قانون ، عایدی بر مسکن سوداگران از مردم عادی تفکیک شده‌ و بسیاری از مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف می شوند .  

وی ادامه داد: درباره دارایی ملک که پردغدغه‌ترین مسئله مالیات بر عادی سرمایه است هر فردی می‌تواند یک ملک داشته باشد و به آن هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. از سویی دیگر سرپرست خانوار نه تنها به ازای یک ملک بلکه به اندازه تمام اعضای خانوار هم ملک داشته باشد معاف از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. یعنی پدر خانواده 6 نفره می‌تواند 6 ملک به نام داشته باشد و هیچ یک از این واحدها مشمول قانون مالیات بر عایدی نمی‌شوند.

این کارشناس افزود: نقل و انتقال خانه‌های نوساز هم معاف از مالیات هستند و اگر خانه نوسازی حتی ده سال بعد منتقل شود، مشمول مالیات نخواهد شد. پیش فروش هم املاک نیز مشمول مالیات بر عایدی نیست اما فروشندگان دلار در چهار راه ها به دلیل عدم شفافیت معاملات ، مشمول مالیات بیشتری می‌شوند .

ترابی فر درباره نرخ مالیات مشمولین مالیات بر عایدی مسکن توضیح داد: افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه ، هر چه دارایی را بیشتر نگه دارند مالیاتی کمتری را می‌پردازند. بنابراین اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث کاهش نوسانات قیمت در بازارها می‌شود. در این میان طبق تغییرات اخیر مجلس، تعدیل تورم هم در نرخ مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ و از آن کسر می‌شود .

وی درباره نحوه رصد معاملات ارز و سکه که ثبت نمی‌شوند هم اعلام کرد: قانونی مبنی بر پایانه‌های فروشگاهی سامانه مودیان تصویب شده که طبق آن تعاملات بین افراد b&b ‌ یعنی تعاملات شرکت و نهاده تولید و b&c یعنی تعاملات بین شرکت‌ها و مصرف کننده نهایی رصد می‌شود. همچنین تعاملات اشخاص حقیقی لحاظ  و برای تعاملات و خریدها، فاکتور الکترونیکی صادر می‌شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی می‌تواند این افراد و معاملات را شناسایی و رصد کند .

انتهای پیام