اثر افزایش هزینه ۸۰ درصدی حمل دریایی بر کالاها
افزایش ۸۰ درصدی هزینه حمل دریایی، می‌تواند منجر به افزایش قیمت بسیاری از کالاها شود و به نگرانی‌های بازارهای بین‌المللی دامن بزند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دریوری شیپینگ با استناد به شواهدی تازه از صنعت حمل‌و‌نقل دریایی، افزایش بها در کمین بسیاری از کالاها است. به‌تازگی بهای حمل دریایی یک کانتیتر ۴۰ فوتی فولاد از شانگهای چین به رتردام هلند به بیش از ۱۰.۵هزار دلار رسیده که ۵۴۷ درصد بیشتر از میانگین فصلی در طول پنج سال گذشته است.

بر اساس این گزارش، افزایش ۸۰ درصدی هزینه حمل دریایی، می‌تواند به افزایش قیمت بسیاری از کالاها منجر شود و به نگرانی‌های بازارهای بین‌المللی دامن بزند.

به گفته گری گرانت مدیر اجرایی فروشگاه اسباب‌بازی اینترتاینر در لندن، وی در طول 40 سال کار در خرده‌فروشی اسباب‌بازی‌ها، هیچ‌گاه چنین شرایط چالش‌برانگیزی در قیمت‌گذاری ندیده و واردات خرس‌های عروسکی بزرگ از چین را به علت قیمت خرده‌فروشی آنها که از زمان افزایش هزینه‌های حمل، دو برابر شده، متوقف کرده است. 

مجموعه‌ای از عوامل شامل افزایش رو به رشد تقاضا، کمبود کانتینرها، بنادر اشباع‌شده و کمبود کشتی و کارگران بارانداز به ظرفیت حمل‌ونقل دریایی در تمام مسیرها فشار وارد کرده‌اند.

شیوع مجدد کرونا در آسیا هم به مشکلات دامن زده است. این مشکل در مسیرهای دورتر با شدت بیشتری احساس می‌شود. به طوری‌که برای نمونه حمل‌ونقل از شانگهای تا رتردام 67 درصد گران‌تر از ساحل غربی آمریکا است. 

طبق پیش‌بینی هلدینگ HSBC ،افزایش 205 درصدی در هزینه‌های حمل‌و‌نقل کانتینری طی سال گذشته، می‌تواند قیمت تولیدکننده منطقه یورو را تا 2 درصد افزایش دهد. 

جوردی اسپین مدیر روابط استراتژیک در شورای حمل‌و‌نقل اروپا گفت: در سطح خرده‌فروشی فروشندگان با سه گزینه روبه‌رو هستند. متوقف کردن تجارت، افزایش قیمت‌ها یا جذب هزینه برای منتقل کردن آن به بعد که همگی آنها به معنای کالاهای گران‌تر هستند. این هزینه‌ها در حال حاضر به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شوند.

ناظران صنعت انتظار ندارند نرخ‌های کانتینری به این زودی‌ بازگردد.  شرکت فرانسوی CMA CGM SA که در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی کار می‌کند در سه‌ماه نخست سال جاری درآمدی معادل 1. 2 میلیارد دلار داشت که در مقایسه با درآمد خالص 48 میلیون دلاری شرکت در سال گذشته جهشی چشمگیر داشت.

به گفته آلن مورفی مدیرعامل شرکت مشاوره Sea-Intelligence در کپنهاگ برای برخی سازندگان مبلمان‌های ارزان‌تر، هزینه حمل حدود 62درصد از ارزش خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهد و رهایی از این شرایط برای شرکت‌ها آسان نخواهد بود و با ناامیدی با این هزینه‌های بالاتر دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی صادرات به مقاصد خاصی را متوقف کرده‌اند و برخی به دنبال تهیه کالاها یا مواد اولیه از مکان‌های نزدیک‌تر هستند. 

به گفته فیلیپ داماس بنیان‌گذار و مشاور شرکت Drewry Supply Chain Advisors هر چقدر نرخ‌های بالای حمل بیشتر ادامه داشته باشند، شرکت‌های بیشتری به اقدامات ساختاری برای کوتاه کردن زنجیره‌های تامین دست خواهند زد. شرکت‌های اندکی می‌توانند 15درصد افزایش در هزینه‌های کل برای کالاهایی که به طور بین‌المللی مورد معامله قرار می‌گیرند را تحمل کنند. 

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: با وجود اینکه تنگناهای زنجیره‌های تامین قیمت‌های تولیدکننده را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود نرخ تورم اصلی در نیمه دوم سال جاری باز هم افزایش یابد، این اثرات از میان خواهند رفت.

عوامل بسیاری توجیه‌کننده عدم نگرانی در این زمینه هستند. هزینه حمل تنها بخش کوچکی از قیمت نهایی کالا را تشکیل می‌دهد.

به گفته شانلا راجانا یاگام اقتصاددان تجارت در HSBC ، نرخ‌های بلندمدت‌تر از نرخ‌های لحظه‌ای به‌شدت پایین‌تر هستند. با اتمام محدودیت‌های کرونایی تقاضای مصرف‌کنندگان احتمالا از کالاها به سمت خدمات منتقل خواهد شد. 

بسیاری از اقتصاددانان عقیده دارند، حتی در صورتی که تمام افزایش هزینه ناشی از افزایش کرایه‌های حمل به مصرف‌کنندگان منتقل شود، تاثیر اندکی بر تورم اصلی خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام