رییس سازمان بورس با معرفی عامل اصلی گرانی اعلام کرد:
مقایسه قیمت سیمان قبل و بعد از عرضه در بورس کالا / تفاوت خرید ۱۳۷۵ نفری
رییس سازمان بورس با مقایسه قیمت قبل و بعد از عرضه سیمان در بورس کالا و عامل اصلی گرانی،گفت: با ورود سیمان به بورس کالا به جای خریداران ۲۰ نفری ، ۱۳۹۵ نفر اقدام به خرید مستقیم کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی درباره عرضه سیمان در بورس کالا که در روزهای گذشته با ابهامات و حاشیه های تازه ایی مواجه شده به رادیو اقتصاد گفت: باید با بررسی شرایط قبل و بعد از عرضه سیمان در بورس کالا ، تغییر و بهبود رویه ها نمایان شود. تا پیش از ورود سیمان به بورس کالا ، قیمت گذاری، مطلوب شرکت ها نبود و امکان سرمایه گذاری مجدد یا تعمیر و بازسازی خطوط تولید به دلیل روند قیمت گذاری غیرمنطقی وجود نداشت.

قیمت سیمان قبل و بعد از عرضه در بورس کالا با چند آمار

قیمت ها به صورت دستوری و از سوی سازمان حمایت تعیین می شد اما سیمان با قیمت دولتی به دست مصرف کننده نمی رسید و در برابر هر پاکت ۱۷ هزار تومانی ، مصرف کننده باید بیش از ۳۰ هزار تومان خریداری می کرد اما بعد از عرضه سیمان در بورس کالا همان قیمت ۲۵ هزار تومانی معامله شده به دست مصرف کننده نهایی رسید.

علاوه بر این با ورود سیمان به بورس کالا به جای خریداران ۱۰ تا ۲۰ نفری ، ۱۳۹۵ نفر تا به امروز اقدام به خرید مستقیم از ۱۰ تن تا مقادیر بیشتر کردند و ۴ هزار نفر هم کد دریافت گرفته اند که به معنا کوتاه شدن دست واسطه ها و دلالان از بازار سیمان و امکان خرید مستقیم بسیاری از مصرف کنندگان از کارخان ها است .

بنابراین ورود سیمان به بورس کالا نه تنها برای سهامداران مطلوب است بلکه برای شرکت های سیمانی هم سودآوری مناسبی ایجاد می کند و محصول با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده می رسد که مورد تایید و حمایت همه سیاست گذاران و قانون گذاران شده است .

عامل اصلی گرانی

قطع برق چند هفته اخیر ، موجب توقف تولید سیمان شد . چرا که به دلیل نبود تکنولوژی و امکان کاهش تولید ، شرکت ها به ناچار به توقف و به صفر رساندن تولید هستند. لذا توقف تولید ، قیمت ها را به شدت افزایش داد و برخی هم به دنبال انبار کردن سیمان بر آمدند.

در این بین عده ای که تا پیش از این از رانت استفاده می کردند این موضوع انحرافی را در جامعه منتشر کردند که بورس کالا باعث گرانی سیمان شده اما مراجع سیاست گذار و قانون گذار ، متوجه موضوع از جوانب مختلف شدند و تاکید آنها این بود که اتفاقا راه حل التهاب بازار سیمان، عرضه کامل محصول در بورس کالا است.

قیمت هایی که در بورس کالا کشف می شود به مراتب پایین تر از بازار آزاد است که به معنای حمایت از مصرف کنندگان است. در این میان با قول مساعد مسئولان وزارت نیرو ، مشکل برق کارخانه های سیمان نیز حل خواهد شد و با توجه به طرفیت زیاد تولید ، عملا مشکل کمبود سیمان نخواهد بود .

انتهای پیام