تصمیم آمریکا برای اجرای سختگیرانه تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت ایران به چین
نشریه آمریکایی از تصمیم واشنگتن برای اجرای سختگیرانه تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت ایران به چین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد: آمریکا در صدد اجرای سختگیرانه تحریم‌های نفتی و جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است. هدف از این تصمیم ،افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات وین برای تهران است.

بر اساس این گزارش به گفته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همه تحریم‌ها پابرجا هستند مگر آنکه از طریق فرایندی دیپلماتیک رفع شوند.

تهران خواهان لغو همه تحریم های برجامی و غیر برجامی است اما واشنگتن مخالفت کرده و نگران کنار گذاشتن برجام بعد از روی کار آمدن دولت جدید ایران است. اتفاقی که می تواند باعث فروپاشی کامل برجام شود. آمریکا مایل است هر طور شده حداقل به همان توافقی برگردد که در سال ۲۰۱۵ بسته شده بود اما سعی دارند بعد از بازگشت به برجام بتوانند بر سر مسائل منطقه ای و موشکی مذاکره کنند.

پیش از این قرار بود برخی تحریم های نفتی و همچین علیه اشخاص حقیقی و حقوقی لغو شود اما سیاست واشنگتن به دلیل تغییر قدرت در ایران در حال تغییر است.چرا که نگران است دولت بعدی دست به اقدامات متفاوتی با حسن روحانی بزند و بخواهد میز مذاکره در وین را ترک کند. به همین دلیل همچون ترامپ به دنبال اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

اکنون واشنگتن می خواهد از کارت چین علیه ایران استفاده کند که یکی از خریداران عمده نفت ایران است و از متحدان آن به شمار می آید. کاخ سفید مایل است تجربه همراهی چین و روسیه در شورای امنیت علیه ایران را تکرار کند. با این حال به نظر می رسد، تکرار این تجربه در شرایط کنونی کار آسانی نباشد. چرا که چین و تهران از نظر اقتصادی وابستگی بیشتری به یکدیگر پیدا کرده اند و پکن هم تفاوتی اساسی با گذشته دارد و تلاش می کند، زیر بار زور واشنگتن نرود.

با این حال در شرایطی که تهران بخواهد بر روی ادامه غنی سازی با درصد بالا و برداشته شدن همه تحریم ها پافشاری کند، ممکن است پکن هم به نوعی دست به همکاری با واشنگتن بزند. چرا که خط قرمز کشورهای ۵+۱ افزایش غنی سازی ایران است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام