در خرداد ماه:
صادرات محصولات معدنی ۴۶۵ درصد بیشتر شد و به ۱.۳ میلیارد دلار رسید
صادرات محصولات معدنی در خرداد سال جاری با رشد ۴۶۵ درصدی نسبت به سال قبل از ۱.۳ میلیارد دلار عبور کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق آخرین آمارهای گمرک، صادرات محصولات معدنی در خرداد با تداوم رشد ماه‌های اخیر به بیش از ۱.۳میلیارد دلار رسید که نسبت به اوج‌گیری کرونا در فروردین  سال گذشته تاکنون، ۴۶۵ درصد رشد کرده است.

بر اساس این گزارش، همچنین طی این مدت، واردات هم معادل ۲۷۶ میلیون دلار بود که تقریبا روندی ثابت مشابه ماه‌های قبل را طی می‌کند.

در خرداد ، فولاد ۶۵.۹، مس ۱۱.۶، روی ۳.۲، آهن اسفنجی سه، آلومینیوم ۲.۹، سیمان ۲، گندله ۱.۴ و سایر محصولات معدنی ۱۰ درصد از سهم صادرات را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های بزرگ هم بیش از دو میلیون تن فولاد صادر کردند که حاکی از رشد ۱۲۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

در فروردین بیش از ۴.۳ میلیون تن انواع محصولات معدنی به ارزش ۶۶۷.۵ میلیون دلار صادر شد.در این مدت رتبه دوم صادرات به مس و محصولات پایین‌ دستی رسید. کارخانه های ایران بیش از ۵۵.۶ میلیون دلار مس و محصولات پایین‌دستی صادر کردند که حاکی از رشد ۱۷۷ درصدی است.

همچنین سایر صنایع معدنی با ۵۴.۸ میلیون دلار ۲۵۶ درصد، زنجیره سیمان با ۴۴.۵ میلیون دلار ۶۵ درصد، زنجیره آلومینیوم با ۲۷.۵ میلیون دلار ۲۴۸ درصد، زنجیره روی با ۲۴ میلیون دلار ۲۷۷ درصد، آهن اسفنجی با ۱۵.۷ میلیون دلار ۲۹۲ درصد، سنگ آهن دانه‌بندی با ۱۴.۶ میلیون دلار ۶۰۲ درصد، انواع سنگ و محصولات مرتبط با ۱۱.۲ میلیون دلار ۲۳۰ درصد و زنجیره سرب با ۳.۴۸ میلیون دلار ۴۶۱ درصد رشد داشتند.

بیشترین میزان رشد صادرات با ۲۰۳۸ درصد متعلق به انواع محصولات سفال، آجر، سرامیک و کاشی بود.

تاکنون بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی در سطح کشور شناسایی شده که حدود ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام