پیش بینی عبور شاخص از مقاومت ۱.۴۴ میلیونی / لزوم توجه دولت به ۶ عامل
با رشد مدیون نمادهای بزرگ دور از ذهن نیست شاخص بورس مقاومت روانی ۱.۴۴ میلیون واحدی را نیز پشت سر بگذارد ولی توجه دولت جدید به ۶ عامل ارجحیت زیادی دارد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات دیروز، شاخص کل با افزایش 2.21 درصدی به سطح یک میلیون و 406 هزار واحد و شاخص هم وزن با افزایش 0.64 درصدی به  سطح 403 هزار واحد رسیدند.

آخرین روز کاری هفته جاری در حالی پایان یافت که از دیروز، شاخص کل بورس تهران همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ دولت سیزدهم و افزایش خوش بینی ها نسبت به بازار سرمایه از همان ابتدا در مسیر صعودی قرار گرفت و این پیشروی آهسته و پیوسته دیروز نیز ادامه یافت. نگاهی به بازار نشان می دهد بخش اعظم این رشد مدیون نمادهای بزرگ و به اصطلاح شاخص‌ساز است و به کمک این نمادها دور از ذهن نیست شاخص کل در روزهای آتی بتواند به راحتی مقاومت روانی یک میلیون و 440 هزار واحدی را نیز پشت سر بگذارد.

از طرفی بازار سرمایه در حالی به استقبال دولت سیزدهم می‌رود که هم قیمت دلار توانسته تا محدوده 26 هزار تومان بالا برود و هم به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجامی تا به این لحظه باعث شده کسری بودجه سنگین دولت در سال جاری بیش از پیش خودنمایی کند. تحت این شرایط در دولت بعدی نیاز به تغییر نگاه نسبت به بازار سرمایه و توجه به سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری و مواردی چون حذف سیستم قیمت گذاری دستوری، رتبه‌بندی و اعتبار سنجی شرکت ها ، برداشته‌شدن دامنه نوسان و حجم مبنا، فروش تعهدی و غیره از ارجحیت زیادی برخوردار است.

در پایان معاملات دیروز نماد‌های "فارس و فملی" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس  7.4 و 2.9 هزار میلیارد تومان بود . بیشترین ارزش معاملات خرد سهام دیروز متعلق به نماد "شستا" به مبلغ 344 میلیارد تومان بود.

دیروز در گروه بانکی نمادهای "وبصادر، وبملت و وتجارت" به ترتیب با قیمت های منفی 0.64، مثبت 1.28 و منفی 1.09 درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی در غیاب "فولاد" معاملات "فملی" با قیمت مثبت 3.93 درصد به پایان رسید. نمادهای گروه پالایشی  در غیاب "شبندر" معاملات پرتقاضا و مثبتی را پشت سر گذاشتند. در گروه خودرویی معاملات  "خودرو و خساپا" با قیمت های منفی 1.5 و 1.02 درصد به پایان رسیدند.

وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:

در معاملات دیروز بازارهای جهانی، مس اکنون در محدوده 9573  دلار ، روی به 2971 دلار و هر انس طلا به 1818 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده 72.69 دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI  نیز به 70.67  دلار در هر بشکه رسیده است.

بررسی دیروز بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده 25 هزار و 500 تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را  25 هزار و 351 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 11 میلیون و 240 هزار تومان گزارش شده است.

بررسی چند رویداد:

اولین شرکت سهامی عام دانشگاهی با نام شرکت بین المللی سرمایه گذاری توسعه و تجارت هیرمند در تابلو زرد بازار پایه درج نماد شد.

پالایشگاه تبریز از برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته خبر داد.

مصوبه واگذاری سهام دولت در برخی از شرکت ها به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد بخشی از دیون به ارزش تقریبی 110 هزار میلیارد تومان توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

رییس سازمان بورس با اشاره به سه حوزه مجزای تامین مالی از بازار سهام گفت: سال گذشته 680 هزار میلیارد تومان تامین مالی از این بازار برای اقتصاد رقم خورد که حداقل 30 درصد تامین مالی از بانک ها است.

وزیر کشور از موکول شدن بررسی تعطیلی سراسری ایران به آینده، دریافت پیشنهاداتی برای جرائم صنوف و ترددها و برگزاری مراسم محرم در آخرین جلسه قرارگاه مقابله با کرونا خبر داد.

وزیر خارجه عربستان گفت: ریاض از احیای برجام به شرط تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ، حمایت می‌کند.

تورم تیر ماه اکثر استان‌ها بالاتر از نرخ میانگین کشوری یعنی 44.2 درصد ثبت شد. به طوری که تورم نقطه به نقطه برخی استان‌ها بیش از 50 درصد شد .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام