چکیده اولین سخنرانی رئیسی در سازمان ملل با محوریت برجام و لغو تحریم ها
اولین سخنرانی رئیس جمهور در نشست مجازی مجمع سازمان ملل با محوریت برجام ، مذاکرات وین ، لغو تحریم ها و... برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رئیسی در اولین سخنرانی مجازی مجمع سازمان ملل با اشاره به اینکه صلح و امنیت پایدار در گرو اجرای عدالت است،اعلام کرد: طرح تحمیل هویت غربی به جهان شکست خورده است. اشتباه آمریکا در چند دهه گذشته این بود که به جای تغییر روش زندگی ، روش جنگ با دنیا را تغییر می‌دهد.

تحریم، روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌ها است.تحریم دارو در دوران کرونا جنایت علیه بشریت است! ایران با اینکه از ابتدا اهتمام به خرید و واردات واکسن از طرف‌های معتبر بین‌المللی داشت اما تحریم‌های دارویی موجب شد از همان ابتدا به فکر تأمین پایدار واکسن از طریق تولید داخلی باشد.

ملت ایران صدها سال برابر سلطه‌ طلبان برای دفاع از حقوق ،تعیین سرنوشت و آزادی مقاومت کرد و پیشروترین کشور در نظام سیاسی انتخابی در غرب آسیا بود. انقلاب اسلامی جهشی بزرگ برای تحقق آرمان‌های ملی از جمله آزادی،‌ استقلال و مردم­ سالاری دینی بود.

سیاست ایران حفظ ثبات و تمامیت ارضی منطقه است.اگر مجاهدت شهیدان همچون سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نبود، امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود.

سخن گفتن از حقوق ملت‌ها بدون سخن گفتن از تکلیف دولت‌ها،‌ حقوق انسانها را برآورده نمی‌کند. استقلال هر ملت، آزادی آن ملت‌ است. انقلاب اسلامی حامی این آزادی و مانع افراط گرایی و قدرت برآمده از آن امنیت‌ساز است. الگوی امنیت‌سازی آن مبتنی بر شکل­ دهی به ساز و کارهای درون منطقه‌ای با محوریت دیپلماسی و بدون مداخله خارجی است.

راه حل درگیری‌ها و نزاع‌ در منطقه، حاکم کردن اراده ملت ها بر سرنوشت از طریق مراجعه به آرای عمومی ، قطع تجاوزگری بیگانگان و همکاری صادقانه دولت‌ها برای مقابله با تروریسم است.

حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق مهمترین مانع برای تحقق دموکراسی و اراده مردم است. آزادی در کوله‌پشتی‌های سربازان بیگانه جای نمی‌گیرد.

اگر در افغانستان، ‌حکومتی فراگیر با مشارکت موثر تمام اقوام اداره کشور را در دست نگیرد، امنیت باز نخواهد گشت. قیم‌مآبی نیز همانند اشغالگری محکوم به شکست است.

بحران انسانی یمن بسیار نگران‌کننده است و جهان باید سکوت را در قبال جنایت علیه بشریت بشکند. راه‌حل، توقف سریع و بدون قید و شرط تجاوز، باز شدن مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل گفتگوهای سازنده بین یمنی‌ها است.

رژیم اشغالگر قدس، سازمان‌دهنده بزرگترین تشکیلات تروریسم دولتی است که دستور کار آن کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است. امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است. طرح معامله قرن نیز مانند سایر طرح‌های تحمیلی قبلی شکست خورد. راه حل، مراجعه به آراء همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان ،مسیحی و یهودی در قالب برگزاری همه‌پرسی فراگیر است. این طرح را رهبر معظم انقلاب، سال‌ها قبل اعلام کردند و امروز به عنوان یکی از اسناد رسمی سازمان ملل ثبت شده است.

ایران به وعده های دولت آمریکا اطمینان ندارد. مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از برجام دنبال شد بطور کامل شکست خورده اما سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است.

ایران خواستار اجرای حقوق بین‌الملل است. همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل در عمل پایبند بمانند. 15 گزارش آژانس، پایبندی ایران به تعهدات را تایید کرده اما آمریکا به تعهد که لغو تحریم‌ها بود، عمل نکرده است.

سیاست راهبردی ایران، طبق فتوای رهبر انقلاب استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ندارد.

ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد و در عین دفاع قاطع از تمام حقوق و منافع ملت به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است. دولت جدید در پی تعامل موثر با دنیا بخصوص منطقه است و دست آنها را به گرمی می‌فشارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام