توسط مدیرعامل:
هلدینگ سیمانی آماده عرضه اولیه معرفی شد / وضعیت صادراتی و روند سودآوری
مدیرعامل توسعه سرمایه و صنعت غدیر با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای رقابتی، جایگاه استراتژیک در صنعت، وضعیت صادراتی و روند سودآوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معرفی توسعه سرمایه و صنعت غدیر برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت با حضور محمدرضا سلیمیان مدیرعامل برگزار شد تا این شرکت آماده عرضه اولیه 12 درصدی سهام شود.

براین اساس، محمدرضا سلیمیان مدیرعامل توسعه سرمایه و صنعت غدیر با بیان اینکه سرمایه شرکت در حال حاضر 335 میلیارد تومان است، گفت: 100 درصد سهام متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر است و شرکت دارای 4 زیرمجموعه شامل سیمان سپاهان، سیمان دشتستان، سیمان کردستان و سیمان شرق است که هرکدام نیز تعدادی زیرمجموعه دارند.

وی افزود: مدیریت هر چهار زیرمجموعه با هلدینگ سیمانی غدیر بوده و سهم 10 درصدی از تولید سیمان داخل را بر عهده دارند. 30 درصد سیمان ساروج نیز متعلق به "سغدیر" است. غیر از شرکت‌های تولیدی، ناوگان قوی با 200 ماشین و هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هلدینگ سیمان غدیر انجام شده و در حال حاضر ظرفیت گروه هلدینگ‌ غدیر بالغ بر 7 میلیون تن در صنعت سیمان است.

جایگاه استراتژیک و روند صادرات محصولات

این مقام مسئول با اشاره اینکه با ورود به فرابورس مسیر رو به رشد و توسعه شرکت همچنان ادامه پیدا می‌کند، ادامه داد: جایگاه استراتژیک مجموعه هم از دیگر ویژگی‌های مهم است. در شرق کشور، بزرگ‌ترین کارخانه سیمان سفید در مشهد مستقر است که شامل دو خط یک‌میلیونی و یک خط 300 هزار تنی است و بازار صادراتی مناسبی دارد. سیمان کردستان با ظرفیت حدود یک میلیون تن هم در غرب فعالیت می‌کند که به عراق نیز صادرات دارد و 53 درصد آن متعلق به "سغدیر" است.

سلیمیان عنوان کرد: از سوی دیگر سیمان سپاهان جزو بزرگ‌ترین کارخانه‌های سیمان است که ظرفیت سه میلیونی و ایستگاه راه‌آهن دارد و یک‌سوم تولیدات آن نیز صادر می‌شود. پراکندگی شرکت‌ها امکان سوآپ سیمان را برای این مجموعه مهیا کرده و برنامه آن در دست اقدام است.

مزیت‌های رقابتی

وی با اشاره به اینکه "سغدیر" به لحاظ تولید عملیاتی، دومین شرکت در بین سیمانی‌ها محسوب شده و به جهت ظرفیت تولید نیز رتبه سوم را دارد، اضافه کرد: ظرفیت تولید کلینکر از 5.2 میلیون تن در سال 97-96 به 6.9 میلیون تن در سال‌های 98-97 رسیده بود و این رقم در سال 1400-99 به 7.1 میلیون تن افزایش یافت و روند رو به رشد آن همچنان ادامه‌دار است.

مدیرعامل توسعه سرمایه و صنعت غدیر با اشاره به رتبه دوم در زمینه تولید کلینکر در بین شرکت‌ها تصریح کرد: موجودی کلینکر یکی از اصلی‌ترین موضوعات در بخش موجودی مواد و محصولات استراتژیک است. سیاست حفظ کلینکر و موجودی‌ها برای 72 روز دنبال می شود تا برای شرایط سخت بتوان تولید داشت. این در حالی که میانگین کل داخلی 38 روز است و 1.5 میلیون تن موجودی دپوی استراتژی کلینکر در این مجموعه محقق شده است.

سلیمیان افزود: در مجموعه صنعت سیمان یکی از ویژگی‌های هلدینگ غدیر، پیگیری چند برنامه مهم در حوزه صادرات است. بر همین اساس تعداد کشور های صادراتی از 16 کشور در سال‌های 98-97 به 23 کشور در سال 1400-99 افزایش داده شد. ظرفیت صادراتی از 1.8 میلیون تن در سال‌های 98-97 به 2.5 میلیون تن در سال‌های 1400-99 رسیده که بیش از 35 درصد تولید این مجموعه است. اکنون 15 درصد صادرات سیمان و کلینکر داخل متعلق به هلدینگ غدیر است که یک دستاورد مهم در صنعت سیمان محسوب می‌شود.

بررسی عملکرد مالی

وی درخصوص عملکرد مالی این مجموعه گفت: سال مالی "سغدیر" منتهی به شهریور است و سود خالص (تلفیقی) آن در سال مالی 1400-99، بیش از 1.1 هزار میلیارد تومان بوده و برای سال مالی 1400-1401 نیز 1.3 هزار میلیارد تومان سود پیش بینی شده است. روند درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها در بودجه سال مالی جاری نسبت به سال مالی گذشته رشد 35 درصدی داشته است. 14 درصد عرضه کل شرکت‌های سیمانی در بورس کالا متعلق به هلدینگ سیمانی غدیر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام